Hitem veletrhu CeBit je třetí rozměr

Hannover – Boom 3D je na spadnutí. Vystavovatelé na veletrhu informačních technologií CeBit ukázali, na co se můžou zákazníci v trojrozměrné dimenzi těšit v budoucnosti blízké i té vzdálenější. Budoucnost 3D není jen v zábavě. Obchodníci doufají, že jim pomůže virtuálně prodávat. Na prostorové vlně se vezou vědci i prodejci. Rozmach 3D technologie zatím brzdí jen fakt, že dobrá kvalita nestojí málo.

„3D v kinech rozdmýchalo obrovský zájem. Máme tu 3D hry, monitory, speciální fólie, fotoaparát. Odezva je obrovská,“ uvedl manažer společnosti Onebutton Thomas Miller.

Třetí dimenze má ještě širší uplatnění. Muzea budou moci nabídnout třeba plastický výlet do minulosti. Sárští výzkumníci zase ukázali, jak efekty v šířce, výšce a hloubce pomáhají v lékařství. „Máme tu prostorovou vizualizaci molekuly DNA. Pomáhá třeba při vývoji léků proti rakovině, kdy je potřeba znát přesnou strukturu,“ uvedl Andreas Hildebrandt ze Sárské univerzity.

Člověk se na svět dívá dvěma očima a mozek pak spojí obraz prostorově. Umělý 3D efekt funguje podobně. Dva pohledy, dvě různé perspektivy, které oklamou mozek a propojené vytvoří hloubku.

Dalším krokem je zahodit nepohodlné pomůcky a prostě se dívat. Podle berlínských vědců budou nepříliš elegantní obroučky pasé do 8 let. „Ukazujeme 3D přenos od kamery po displej, všechno v reálném čase za pomoci stereoskopického analyzátoru. Pracujeme ale také na tom, aby bylo 3D brzy sledovatelné pohodlně bez brýlí. Některé monitory to samozřejmě umí už teď, jenže divák musí být v přesném úhlu a má omezenou možnost pohybu,“ vysvětlil výzkumník Ralf Schäfer.