Stávka se ruší, autobusy a vlaky na jihu Moravy pojedou

Jižní Morava - Hrozba je odvrácena, obří stávka v dopravě se zítra ruší. Vozy Českých drah a brněnského dopravního podniku pojedou podle běžných jízdních řádů a lidé se bez problémů dostanou do práce a do školy. Odboráři se totiž dnes dohodli, že vyčkají na rozhodnutí politiků.

Na jižní Moravě se ke stávce chtěli připojit odboráři Dopravního podniku města Brna (DPMB) a České dráhy. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice sice stávku podporovala, přerušit provoz ale neplánovala. Největší problémy tak měly nastat v samotném Brně. „Ve čtyři ráno vyjedou rozjezdy od hlavního nádraží, dojedou do konečných stanic a pak se vrátí do garáží. Dál nepojede nic až do devíti hodin dopoledne. To už budou všechny vozy připravené zase na konečných, odkud budou vyjíždět podle jízdních řádů,“ popsal plány začátkem týdne předseda odborů DPMB Otakar Mokrý. Několik hodin tak v Brně nemělo jizdit vůbec nic.

Podobně mrtvo mělo být i na železničních kolejích, ke stávce se chtěli připojit i odboráři Českých drah v celé republice. Na jižní Moravě měly vlaky alespoň zčásti nahradit autobusy regionálních dopravců, které narychlo domluvil kraj. „Měli jsme připravených asi 120 autobusů, které by sice vlakové spoje určitě nenahradily, ale trochu by pomohly alespoň některé cestující odvézt,“ přiblížil krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil (ODS). Nasmlouvané autobusy by ale kraj musel samozřejmě zaplatit, v případě stávky by proto od Českých drah požadoval kompenzace.

Odboráři chtěli stávkovat kvůli vyššímu zdanění zaměstnaneckých benefitů, například režijních jízdenek nebo závodního stravování. Nový zákon o DPH totiž tyto benefity zdaňuje nikoli z nižší ceny, kterou za ně zaměstnanci zaplatí, ale z běžné tržní ceny. A zejména pracovníci v dopravě měli obavy, že zaměstnavatelé kvůli těmto důvodům začnou výhody hromadně rušit. Nakonec ale pod hrozbou stávky dotlačili vládu a včera také poslance ke schválení novely zákona, která způsob danění benefitů vrací k původnímu modelu. Novelu teď musí projednat senát a podepsat prezident. Pokud neprojde, jsou odboráři odhodláni se ke stávce v budoucnu vrátit. To už by ale podle nich nemusela být jen několikahodinová. Celodenní zastavení provozu by byl daleko větší problém.