Praha chce kvůli problémům s taxikáři změnit zákon

Praha – Taxikáře, kteří nedodržují městskou vyhlášku, čekají v hlavním městě zřejmě tvrdší postihy. Praze už došla trpělivost a chce proto změnit zákon o silniční dopravě. S návrhem dnes jednohlasně souhlasili pražští zastupitelé. Novela navrhuje, aby mohla být taxikářům bez platného průkazu zakázána činnost. Porušení zákona by se pak považovalo za trestný čin a při opakování prohřešku by mohlo být taxikářům i zabaveno auto. Návrh chce Praha předložit počátkem listopadu Poslanecké sněmovně. Zastupitelé schválili i vizi rozvoje města do roku 2015. Počítá s investicemi města až 94 miliard korun, a to především na dopravu.

Praha v novele navrhuje, aby byl taxametr umístěn tak, že ho zákazník bude mít na očích a řidič nebude mít možnost ho zakrýt, což se dnes běžně stává. Metropole by také chtěla, aby pokuty za porušení předpisů dostávali přímo řidiči, a ne provozovatelé taxislužby. Jiný by měl být i systém vydávání průkazů, aby ho taxikáři nemohli získat na jiném úřadu. V současnosti se totiž podle města stává, že taxikáři, kterým je v Praze zabaven průkaz, si o jeho vydání požádají v jiném kraji nebo městě. „Chceme získat nástroj, abychom se těchto osob mohli skutečně efektivně zbavit a vyřadit je z taxislužby,“ řekl ČT první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). Podle předsedy odborového svazu Taxi Praha Pavla Jelínka je ale například zabavování vozidla poměrně „brutální způsob“.

Mezi nejčastější prohřešky taxikářů patří předražování

Od roku 2002 do 31. srpna 2009 uložil magistrát taxikářům 1 468 pokut v celkové výši přes 141,8 milionu korun. Téměř polovinu z částky město muselo vymáhat v exekucích, asi 46,4 milionu korun se stále nepodařilo získat. Mezi nejčastější prohřešky patří předražování (v Praze je stanovena maximální cena 28 korun za kilometr) nebo pronajímání koncesí, kdy řidič, kterému byla koncese odejmuta, jezdí na koncesi jiného provozovatele. V Praze je asi 5 500 taxikářů, nepoctivých je kolem stovky. Zda návrh sněmovnou projde, ale není jisté. „Já bych s takto postavenou konstrukcí specielně v oblasti taxikařiny, kdy má být zbavena odpovědnosti firma a má být daleko větší odpovědnost na samotných taxikářích, nesouhlasil,“ uvedl poslanec Michal Doktor (ODS).

Kvůli údajnému předražování jízdného a nedodržování městské vyhlášky magistrát v červenci zrušil stanoviště taxíků na Staroměstském náměstí. Jízdné bylo údajně předraženo až trojnásobně, protože firma účtovala cestujícím 99 korun za kilometr. Kvůli problémovým taxikářům začali strážníci na Staroměstském náměstí rozdávat turistům letáčky s povinnostmi taxikářů a maximálními cenami.

Délka tratí metra by se měla do roku 2016 prodloužit o 11 kilometrů

Do roku 2015 počítá metropole s investicemi až 94 miliard korun, a to především na dopravu. Dalších 30 až 45 miliard plánuje získat z jiných zdrojů. Vize obsahuje seznam cílů a úkolů, které by měl magistrát splnit do roku 2015. Opozice ale koncepci kritizuje. Dokument je podle ní časově a finančně nereálný. Podle vedení města jsou ale finanční náklady jen orientačním odhadem a dokument bude během let 2009 až 2015 aktualizován.

Délka tratí metra by se měla podle plánů do roku 2016 prodloužit o 11 kilometrů na 70 kilometrů. Cestující by se podzemní dráhou měli v té době svézt nově jak na trase A z Dejvic do Motola, tak i novou linkou D z Pankráce do Nových Dvorů. Do konce roku 2011 má být zprovozněna severozápadní část městského okruhu a začít by se mělo s přípravami jeho východní části z Pelc-Tyrolky ke Štěrboholské magistrále. Magistrát počítá i s rozšířením značených cyklotras o 200 až 250 kilometrů.

Kromě dopravy se dokument věnuje například i protipovodňovým opatřením, zlepšování správy města nebo zlepšování záchranného bezpečnostního systému. Materiál ale kritizoval i opoziční zastupitel Miroslav Poche (ČSSD). Dokument podle něj vznikl pouze proto, že to má současné vedení města ve svém programovém prohlášení. Realizací jednotlivých úkolů jsou navíc jmenovitě pověřeni současní radní města, kteří možná ve funkcích po volbách nezůstanou. Podle primátora Pavla Béma se ale základ koncepce nezmění ani při novém složení vedení města.