Provoz datových schránek vyvolává pochybnosti

Plzeňsko – Podle ministerstva vnitra se datové schránky osvědčily, prošly jimi už skoro tři miliony zpráv. Schránky, které jsou v provozu třetí měsíc, mají podnikatelům ušetřit čas i peníze a zjednodušit komunikaci se státní správou. Z řad podnikatelů, kteří je využívají, se ale ozývají stížnosti. Zdaleka se přitom netýkají jen drobných nedostatků, které obvykle při zavádění provázejí každý nový systém.

Vedení Stodské nemocnice užívání datových schránek nejprve uvítalo. Jenže snaha o jejich využívání naráží podle ředitele Vlastimila Bureše na další a další problémy. Ředitele znechutily reakce úřadů. Největší problémy prý má se správou sociálního zabezpečení.

„Občan nebo právnická osoba, která si zřídila datovou schránku, může komunikovat, kdežto státní instituce musí,“ uvedl mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka. Jenže systém není podle úředníků ještě zdaleka propracovaný tak, jak by potřebovali, a to je důvod, proč v některých případech raději využívají starý osvědčený model.

Mluvčí České správy sociálního zabezpečení Jana Buraňová říká, že portál veřejné správy je technologicky vyspělejší pro potřebu, kterou správa využívá. Vladimír Řepka namítá, že úřady měly možnost se dostatečně připravit.

Fungování datových schránek ale má své velké mouchy i uvnitř státní správy. Plzeňská radnice řeší problém s počtem datových schránek. Jedna by tu nestačila, a tak jich mají hned 11. Vedoucí Odboru správních činností Magistrátu města Plzně Roman Matoušek však potvrdil, že nerozlišování schránek činí velké organizační problémy.

Systém datových schránek se postupně zdokonaluje. Od letošního roku si přes ně mohou například právnické a fyzické osoby odesílat faktury. Další změny přijdou v polovině roku. Od 1. července si budou moci firmy i fyzické osoby navzájem posílat jakékoli dokumenty, samozřejmě v povolených formátech.