Řada obchvatů nebude – nejsou peníze ani pozemky

Lázně Bělohrad/Náchod – Silniční obchvat chce postavit většina obcí a měst, které ho ještě nemají. Dlouhá léta ještě bude trvat, než budou mít zcela dokončeny okruhy Praha a Brno, daleko do budoucnosti se posouvají také jednodušší obchvaty mnoha dalších měst. V některých případech odložil stát či kraj stavbu kvůli nedostatku peněz, jindy se zase radnici nepodařilo vykoupit pozemky, po nichž má vést přeložená silnice. Letos se tak obchvatů pravděpodobně nedočkají Náchod, Lázně Bělohrad nebo Roudnice nad Labem.

Obchvat Lázní Bělohrad asi nebude, i když být musí

Lázním Bělohrad hrozí, že přijdou o evropské dotace. Radnice totiž nemá souhlas všech majitelů potřebných pozemků a do konce března, kdy je potřeba podat žádost o peníze do Bruselu, zbývá už jen pár týdnů. Bez evropského příspěvku obchvat nevznikne. „Pak šance na mnoho let nebude,“ podotkl starosta Pavel Šubr.

Radnici se zatím podařilo vyjednat nákup asi sedmdesáti procent parcel. Někteří vlastníci pozemků trvají na tom, že svůj majetek neprodají. „Jde o málo smysluplný záměr, který v žádném případě nezasluhuje podporu,“ vyjádřil se jeden z majitelů k záměru postavit obchvat. Chybějící obchvat přidělává problémy hlavně místním lázním. Město leží na křižovatce dvou silnic II. třídy, přitom by jím podle lázeňského zákona neměla procházet ani jedna.

Náchod se zbaví kamionů až po roce 2013

Obchvatu se dovolávají také Náchodští. Po vstupu do Evropské unie v roce 2004 se zde výrazně znásobila doprava a přes česko-polský hraniční přechod začalo jezdit přes sto kamionů denně. „Kamiony popojíždějí rychlostí nula až pět kilometrů za hodinu. Někdy bývají fronty dva až tři kilometry,“ popsal každodenní realitu Jan Chaloupka z občanského sdružení Obchvat Náchoda.

Část obyvatel města ale tvrdí, že Náchod obchvat nepotřebuje. Po otevření plánované rychlostní silnice R11 totiž začnou kamiony jezdit do Polska přes Trutnov. Na R11, ale ani na náchodský obchvat prozatím nejsou peníze. ŘSD počítá s tím, že obchvat začne vznikat nejdříve v roce 2013. Kamiony tak ve městě ještě několik let zůstanou.

Lepší vyhlídky má další východočeské město Chrudim. Obchvat měla již mnohokrát slíbena, naposled loni ale na něj nakonec nezbyly peníze. Nyní platí, že se začne stavět příští rok – snad již opravdu. „Ve špičce je průjezd přes dvacet tisíc aut,“ uvedl starosta Chrudimi Jan Čechlovský.

Roudnice čeká 26 let. Dočká se letos?

Roudnice nad Labem čeká na obchvat přes čtvrt století. Velké množství osobních aut i kamionů zatím musí jezdit přes centrum. Roudnická radnice i Ústecký kraj, který bude investorem stavby, tvrdí, že se blýská na lepší časy. „Máme územní rozhodnutí k této stavbě, zpracovává se projektová dokumentace ke stavebnímu povolení,“ uvedl místostarosta Luboš Matek.

Problémy jsou ale stále s výkupem pozemků, přes které má silnice vést. Pokud půjde všechno podle plánu, měl by se roudnický obchvat začít stavět na přelomu letošního a příštího roku. S jeho dokončením se potom počítá za další rok.

Doprava v Chrudimi
Doprava v Chrudimi
Více fotek
  • Doprava v Chrudimi autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/820/81958.jpg
  • Provoz v Roudnici autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1441/144015.jpg