Elektrokoloběžka má novou baterii

Zatímco já mířil se synem do Ameriky z opačné strany světa, z Číny, mířila do Čech nová baterie pro mou elektrokoloběžku. Proč nová? Trampoty s opotřebovaným olověným akumulátorem, který po 300 nabíjecích cyklech ztratil sílu a já kvůli tomu musel složitě trasovat svou cestu na Kavčí hory, abych se vyhnul prudkému stoupání, tyhle trampoty jsem už popsal.

Sice se už dál nestupňovaly, koloběžka mě nakonec vždycky, byť pomalu, na Kavčí hory dovezla, ale fakt, že mě jednoho dne nedoveze, byl stále reálnější. A tak jsem se nechal poučit od průkopníka elektrické koloběžky v ČT, zvukaře Stýbla, a objednal jsem v daleké Číně za 570 dolarů baterii nové generace, tak zvanou „lipolku“, lithium polymerovou baterii. Když jsem se pak po deseti dnech vrátil z Ameriky, byla lithium polymerová baterie v Čechách! 

Rozměry má stejné jako ty tři do série zapojené, opotřebované, olověné dvanácti voltové akumulátory. Váhu má poloviční. Ovšem místo 12 Ah čili odběru 1 proudu o hodnotě 1 ampér po dobu 12 hodin nabízí odběr proudu o hodnotě 1 ampéry po dobu 20 hodin čili kapacitu 20Ah! A místo 300 nabíjecích cyklů jich nabízí 1000! Tuto výhodu snad nemusím blíže vysvětlovat. 

Obcházel jsem kolem toho zářivě modrého pokladu opatrně. Nevyměnil jsem baterii hned, ale počkal jsem si až na den volna a vyměnil ji o státním svátku 28. října 2009. A na první cestu jsem vyrazil ještě o dva dny později v pátek 30. října. Měla vést nejkratší, ale zároveň nejtěžší cestou: od Národního divadla, kde bydlím, po náplavce až ke křižovatce u vodárny a pak vzhůru po strmé spádnici až na Kavčí hory. Tak jako to kdysi, když měla nové akumulátory, elektrokoloběžka snadno vyjela. 

Hned ze začátku jsem cítil, že koloběžka má větší tah a po rovině jsem musel jet jen na půl „plynu“. To, co mě potkalo u vodárny, když jsem zabočil doleva do kopce na Kavky, to nelze popsat jinak než jako zázrak. Koloběžka poháněná elektřinou z li-pol baterie doslova trhala asfalt. Seděl jsem v sedle a bylo mi, jako kdyby mě uchopila mocná obří ruka a táhla mě do nebe. Doslova jsem se musel držet řídítek, aby mi koloběžka pod zadkem neujela. A když jsem dojel v plné rychlosti (tedy 30 km/hod) nahoru k budově České televize, LEDky indikující vybití baterie, které před tím vždy jen skomíraly, zářily naplno na znamení, že baterie je stále nabitá. 

A tak všem, kteří si pořídili elektrokoloběžku a mají po 300 nabíjecích cyklech podobné problémy, jako jsem měl já, doporučuji sáhnout hlouběji do kapsy a nechat si z Číny poslat lithium polymerovou baterii za 570 dolarů.

Mimochodem: Nevíte někdo, proč se takové baterie nevyrábějí i u nás? Proč všechno, co poslední dobou kupuji, je z Číny?            

Baterie tzv. lipolka
Baterie tzv. lipolka
Více fotek
  • Baterie tzv. lipolka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1225/122484.jpg
  • Baterie tzv. lipolka a její obal autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1225/122485.jpg
  • Čínská lithium polymerová baterie autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1225/122486.jpg