Němci bojují proti krizi tisku novinami na přání

Praha – Vydavatelství se snaží bojovat proti krizi denního tisku různými způsoby. Německé mediální pole například brzy obohatí zajímavá novinka. Přesně 16. listopadu totiž vyjdou takzvané noviny na přání, tedy denní tisk přizpůsobený vkusu a přání konkrétního čtenáře. Službu by podle publicisty Milana Šmída mohli využívat zejména čtenáři toužící po přidané hodnotě novin. „Perspektivu to má, ale myslím si, že to bude fungovat jen pro menšinový trh,“ řekl.

„Dalo by se diskutovat o tom, co to pro budoucnost denního tisku bude znamenat. Představuji si to tak, že prostřednictvím webového rozhraní vám redakce sestaví obsah, který vám přes internet dodá domů a čtenář si ho bude moci vytisknout,“ popsal Šmíd.

Mediální odborník připomněl, že internetové servery už dávno nabízejí různé RSS čtečky nebo možnost zformátovat stránku a podle potřeby si navolit informační zdroj. „Noviny na přání jsou vylepšenou, uživatelsky přátelskou variantou toho, co už tu existuje,“ dodal.

Současný denní tisk chce různými nadstandardními službami bojovat proti odbytové a finanční krizi. „Průmysl samozřejmě hledá způsoby, jak najít cestu k tomu, aby noviny přežily,“ řekl Šmíd.

V poslední době se například mluví o zpoplatnění internetového zpravodajství. Pokud by byl tento nápad realizován, mohl by tím novinám vrátit některé čtenáře. „V Americe třeba nikomu nevadí, že si za kabelovou televizi platí 40 nebo 50 dolarů. Možná to takhle dopadne i s internetovým obsahem, ale nedovedu si představit, kdy a jak to bude,“ uvedl Šmíd. „Stále si myslím, že řada informací bude zdarma a pokud budou lidé ochotni platit za určitou přidanou hodnotu, je otázka, zda bude ta přidaná hodnota tak atraktivní,“ dodal.

Šmíd se i přes problémy s financováním domnívá, že noviny nezaniknou. „Budou se muset najít jiné způsoby, jak dobrou žurnalistiku zafinancovat. Souvisí to i s generační změnou, protože mladí lidé budou mít jiný způsob konzumace médií,“ zakončil.