Sexistické prasátečko míří do nočního klubu

Brno - Nejvíce sexistickou reklamou v Česku je billboard v Drobného ulici v Brně, který propaguje místní noční klub. Rozhodlo o tom internetové hlasování veřejnosti v prvním ročníku ankety Sexistické prasátečko, kterou vyhlásilo hnutí Nesehnutí. Cílem ankety je poukázat na reklamy, které zneužívají ženskou nahotu nebo zbytečně používají erotické motivy. Na billboardu je zobrazena polonahá dívka klečící ve vyzývavé póze. Reklama se již dříve stala terčem kritiky aktivistů i lidí žijících v okolí.

Na druhém místě ankety skončila reklama velkoskladu alkoholu v České Lípě, která zobrazuje nahou dívku zdvihající sud s pivem. Třetí místo patří pojízdné reklamě autolakovny, kterou přihlašovatel vyfotografoval v Teplicích. Mezi 23 nominovanými byla také třeba reklama bankovního ústavu, výrobce kokakolových nápojů nebo rozhlasové stanice. Nejvíce kandidátů bylo mezi obchodníky s auty.

Organizátoři soutěže chtěli především přimět spotřebitele k tomu, aby se zamysleli nad prezentací firem. „Právě od potencionálních zákazníků a zákaznic by mělo vycházet odmítnutí sexistických reklam, neboť něco vypovídají o firmě, která si je nechá zhotovit,“ uvedla Kristýna Pešáková z Nesehnutí.

Řada odborných studií podle Nesehnutí potvrdila, že média včetně reklamního průmyslu mají velký vliv na vnímání rolí mužů a žen ve společnosti. Podle feministek ale média často prezentují postavení a úlohy obou pohlaví stereotypně. To však prý neznamená, že každá reklama, kde je použito nahé tělo, je sexistická.