The New York Times chce zpoplatnit přístup na svůj web

New York - Americký deník The New York Times bude od roku 2011 vybírat poplatky za přístup na svoji webovou stránku. Bude přitom používat takzvaný měřený model - lidé si na ní každý měsíc budou moci zdarma přečíst jenom určitý počet článků, pak se jim zobrazí výzva, aby si zaplatili za neomezený přístup. Informovalo o tom vedení společnosti Times Company, která deník vydává.

„Stránce NYTimes.com to umožní vytvořit druhý zdroj příjmů a zároveň uchovat silný příjem z reklamy. Získá také potřebnou pružnost při stanovování vhodného poměru mezi bezplatným a placeným obsahem, aniž by se uzavřela před internetovými vyhledavači,“ uvedlo vedení firmy, která prý podobný krok zvažuje už déle než rok.

Podle webových stránek deníku zatím manažeři jeho vydavatele neuvedli, kolik budou za neomezený přístup na stránku vybírat, ani kolik článků si budou čtenáři moci přečíst zdarma. Podle nich se tento počet možná bude měnit v závislosti na stavu ekonomiky a poptávce.

Stránky newyorského listu jsou nejpopulárnějším webem novin ve Spojených státech. Měsíčně je podle výzkumné firmy Nielsen Online navštíví kolem 17 milionů Američanů. Podle deníku tak má při zpoplatnění lepší pozici než jiné listy, zároveň ale také může při negativní reakci čtenářů více ztratit.

V současnosti za přístup na své stránky vybírají poplatky dva deníky. Jedním je The Wall Street Journal, na němž si některé články mohou číst jenom předplatitelé on-line verze deníku. Druhým je pak jeho konkurent Financial Times, který používá podobný model, s jakým počítá vydavatel The New York Times - neplatící čtenáři si mohou přečíst maximálně deset článků měsíčně.