Čínský duplikát Googlu se jmenuje Goojje

Peking - Čínští fandové internetu tvrdí, že našli způsob, jak čelit domácí cenzuře a zákazu některých webových stránek. Vytvořili kopie zahraničních portálů, které se od svých předobrazů liší jen drobnostmi. Napodobeniny se na síti objevily krátce poté, co americký vyhledávač Google pohrozil odchodem ze země právě kvůli cenzuře a útokům hackerů.

Vypadá jako Google, pracuje jako Google, není to Google. Vyhledavač Goojje kombinuje výsledky i styl amerického portálu a předního čínského vyhledavače Baidu. Vytvořilo ho osm studentů na protest proti odchodu americké společnosti. „Google má sice jen třetinu na čínském trhu vyhledávačů, ale mnoho uživatelů ho má prostě rádo. Goojje a podobné stránky vytvořili fanoušci Googlu,“ myslí si Jiang Qimin, šéfeditor časopisu Internet Week.

Čínské dvojče se k příbuznosti s originálem hlásí. Zatímco druhá slabika slova google znamená v mandarinštině „starší bratr“, totéž ve slově goojje znamená starší sestra. Společnost Google ale o takové příbuzenstvo nestojí a hrozí soudem. Úřady jsou zmatené a snaží se vypátrat, zda jde více o politickou revoltu, nebo hospodářskou kriminalitu.

Jsou tu navíc další případy, třeba Youtubecn. Tento dvojník nabízí stejná videa jako americký originál, který Čína zakázala před dvěma lety kvůli šíření záběrů z tibetských nepokojů. Úřady se ale obsahu stránek možná bojí zbytečně. Většina čínských uživatelů je mladší třiceti let. Mnozí se proto ptají, zda už se chystá i plagiát Facebooku, který je v Číně rovněž zakázán.

Google v Číně
Zdroj: ČTK/AP
Autor: AP Photo