Moskevští virtuosové přivážejí Spivakova a stradivárky

Brno/Praha – V České republice se s krátkým odstupem podruhé objeví vzácné housle vyrobené legendárním Antoniem Stradivarim. Zapůjčené stradivárky představil na svém pražském koncertu 18. října italský orchestr I Solisti Veneti. Dnes v brněnském Národním divadle a zítra v pražském Rudolfinu na ně zahraje Vladimir Spivakov, který v Česku koncertuje spolu s Moskevskými virtuosy, v rámci turné k 30. výročí založení souboru.

Nástroj pojmenovaný Cremona, který Stradivari vyrobil v roce 1712, dostal Spivakov natrvalo v roce 1997 od organizace uměleckých mecenášů. Zakladatel Moskevských virtuosů je nejen vedoucím souboru, ale také sólovým houslistou a dirigentem. Dirigentské umění studoval mimo jiné ve Spojených státech u Leonarda Bernsteina.

Komorní soubor Moskevští virtuosové je sestaven z nejpřednějších moskevských instrumentalistů. Základem souboru je 18 smyčců, které jsou podle potřeby doplňovány dalšími nástroji. Například na turné je doprovází teprve jednadvacetiletý ruský hráč na akordeon Nikita Vlasov. Pod Spivakovým vedením patří Moskevští virtuosové už několik desetiletí na Olymp světových komorních smyčcových ansámblů.

Martin Dohnal, herec, skladatel a dramaturg z Národního divadla v Brně, o programu: Pověstné lékárnické odvážení všeho, co nabízí partitura, nepochybně virtuosové prokáží v Divirtimentu č. 1 W. A. Mozarta i v Serenádě C dur op. 48 P. I. Čajkovského, erbovním díle ruské smyčcové romantické literatury. Moskevští virtuosové dále zahrají skladbu Fratres skladatele Arvo Pärta, který v roce 1971 skoncoval s avantgardním způsobem kompozice a jako příslušník ruské pravoslavné církve čerpal inspirace z duchovní hudby, hlavně však z gregoriánského chorálu, který mu „ukázal kosmická tajemství v umění spojovat dva či tři tóny“. Dále uslyšíme skladbu Malá Daneliada Giji Kančeliho, dalšího skladatele světového významu s výrazně spirituální orientací. Koncert ukončí Tři tanga, která složil Astor Piazzolla, jenž veškerou uměleckou výpověď soustředil do fascinujících tang, v nichž prokázal neslýchanou zvukovou a rytmickou fantazii.