Studenti FAMU pracují zpět v čase

Praha - Výstava Zpět v ČASe představuje soubor prací studentů Centra audiovizuálních studií FAMU, jehož společným jmenovatelem je „remake“ nebo revize známých děl světové kinematografie. Fenomén předělávek a práci s nalezeným materiálem obecně lze historicky sledovat až k filmovému strukturalismu 60-70. let a vystavené práce by bylo do jisté míry možno označit jako volné pokračování této linie. Zastoupení autoři se vztahují k originálním filmům s respektem. Nejedná se o autorská gesta zmocnění, jako spíše o výsledek bedlivého pozorování. Výstava potrvá od 4. listopadu do 4. prosince.

„Původní filmy jsou posouvány do jiné roviny čtení nebo nám jejich přepracování umožňuje sledovat jejich méně zjevné principy (skladby, tvarovosti nebo filmové řeči obecně). Tím se stává sledování výstavy zároveň velkým diváckým dobrodružstvím, ve kterém máme možnost porovnávat naši vlastní paměť s revidovanou verzí filmové historie. Práce zastoupené na výstavě v nás mohou vyvolat cinefilní potěchu, stejně tak je lze sledovat jako tvůrčí intervenci a hru uvnitř navštíveného kinematografického díla. Jsou však i zajímavým příspěvkem k otázce autorství a původnosti,“ uvádí k výstavě její kurátor Martin Blažíček.

"Každý z autorů zvolil pro svůj remake odlišnou strategii. Od prostého vyjmutí a zesílení konkrétního fragmentu (Dana Machajová; Sunset Blvd., r. Billy Wilder, 1950) přes rekonstrukci filmu jako zvláštního časoprostorového útvaru (Barbora Švarcová; Psycho, r. Alfred Hitchcock, 1960) ke skladebné skrumáži detailů (František Týmal; Evangelium sv. Matouše, r. P. P. Pasolini, 1964). Kryštof Pešek zakládá svou práci na algoritmickém řešení, které zpětně promítá určité kvality obrazu do jeho nového uspořádání v čase (Návrat, r. Andrei Zvjagincev, 2003), práce Vladimíra Turnera je oproti tomu zcela intuitivním gestem vycházejícím ze subjektivního prožitku filmové i literární předlohy (Solaris, r. Andrej Tarkovskij, 1972). Metodu přesné faksimile - digitální transmediace - avantgardní klasiky volí Matěj Strnad (Rhytmus 21, r. Hans Richter, 1921)," doplňuje Blažíček. 

Většina vystavených prací vznikla v pedagogické dílně Víta Janečka.

Zpět v čase - detail pozvánky
Zpět v čase - detail pozvánky