Šarmantní Jan Klusák se představuje ve filmu

Praha - Dokumentární snímek Dana Krameše věnovaný hudebnímu skladateli Janu Klusákovi, který se s úspěchem divákům představil už na letošním MFF Karlovy Vary, vstupuje na DVD do kin. Černobílá „filmová báseň“ nazvaná Axis temporum zachycuje Klusáka, autora více než 200 skladeb a klíčovou osobnost české nové vlny, v „ose času“ mezi 70. a 75. rokem života. Před měsícem byl snímek ohlasem uveden také na mezinárodním filmovém festivalu ve Vancouveru.

„Když o sobě slyším, že jsem ´renesanční osobnost´, dost mě to zlobí. Za svoji hlavní profesi považuji hudební skládání,“ říká Klusák. Vedle komponování se po celý život věnoval herectví, vystupoval ve filmech Jana Němce, Věry Chytilové nebo Jaromila Jireše. Byl také spisovatelem a libretistou, napsal hudbu i pro několik her Divadla Járy Cimrmana, v němž v 70. letech hrál. V říjnu 2006 mu prezident Václav Klaus udělil medaili Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění.

Jan Klusák oslavil 18. dubna 75. narozeniny. Páteř jeho díla, které obsahuje na 150 koncertních skladeb a tři opery, tvoří řada deseti „invencí“ pro různá obsazení a šesti smyčcových kvartetů. Je i autorem zhruba 130 partitur pro divadlo, film a televizi. Mimo jiné složil hudbu pro původně němý snímek Gustava Machatého Erotikon nebo k Dietlovu seriálu Nemocnice na kraji města.

Video Reportáž Lucie Klímové
video

Reportáž Lucie Klímové

V novém dokumentu Klusák sleduje zrod svého stěžejního díla Axis temporum a přes fotografie svého tatínka, který zahynul v Osvětimi, pouští diváky do svého dětství. „Tatínek hrál hrozně falešně na housle a já jsem se jich bál,“ vzpomíná s vtipem sobě vlastním. Komoponovat začal v šesti letech, ale podle svých slov věděl, že zázračné dítě nebude; „zato jsem zůstal dítětem po celý život,“ dodává. Ve snímku charakterizuje šťastná i těžká období, vše doprovází hudba, která vyjadřuje jeho životní postoj.

„Když se chci odvázat…“

„Mám dvojí kolej - nechci opakovat to, co už udělali jiní, z toho vznikají ta nezvyklá díla. Pak mám druhou kolej, kdy mě ´pavoukování ve vlastních pavučinách´ přestane bavit a chci se odvázat - potom vznikají věci jako valčík á la Strauss,“ říká o své tvorbě, která je mnohými považována za příliš náročnou, nesrozumitelnou. Hudbu k seriálu Nemocnice na kraji města napsal podle svých slov téměř zázrakem, v roce 1977 neznal seriály ani televizi, psal pouze podle instrukcí režiséra Jaroslava Dudka. Televizi si s manželkou pořídili až v roce 2000, po přestěhování.

„Kdo byl dobře schovaný, dobře žil - to je moje motto,“ říká skladatel. Zajímá se také o astrologii, ke které ho původně přivedl zájem o vyřešení jistých problémů s hudební formou. „Nepomohlo to, ale v astrologii jsem uvázl,“ říká.

Jan Klusák v dokumentu Dana Krameše Axis Temporum
Jan Klusák v dokumentu Dana Krameše Axis Temporum
Více fotek
  • Jan Klusák v dokumentu Dana Krameše Axis Temporum autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1219/121831.jpg
  • Skladatel Jan Klusák v dokumentu Dana Krameše Axis Temporum autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1219/121832.jpg
  • Axis Temporum autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1215/121446.jpg