Max Andersson přivezl psa na placku a Tita v chladničce

Praha – KomiksFEST! hostí letos komiksového postpunkera Maxe Anderssona, který do Prahy přijel s dalším švédským komikovým autorem žijícím v Berlíně Larsem Sjunnessonem. Představují zde český překlad své poslední knihy Bosenský plackopes (v originále Bosnian Flat Dog), která se odehrává za války v bývalé Jugoslávii. Uvedli také stejnojmennou výstavu v pražské Vice Gallery.

Hrdiny Anderssonových komiksů jsou mnohdy notně bizarní postavičky. V komiksovém albu Pixy, vůbec prvním, které kdy nějakému Švédovi vyšlo v Americe, je hrdinou potracené embryo, které ze záhrobí nutí svou matku předčítat po telefonu Dostojevského. Dramatizaci Pixyho uvedlo v rámci KomiksFESTu! divadlo Ježek a Čížek.

Podobně bizarními postavami jsou například i Smrťáček, Traktorka nebo Johny Bouchačka. Záhrobně-panoptikální historky ale Andersson zároveň prokládá více či méně skrytými satirickými komentáři současné společnosti, vztahů či touhy po štěstí.

Inspirací pro komiksový projekt Bosenského plackopsa byla cesta napříč státy bývalé Jugoslávie, kterou Andersson se Sjunnessonem podnikli v roce 1999. Původně zamýšlený cestovní deník začal prý nakonec žít vlastním životem a stal se expedicí do nitra vlastní identity. Vedle komiksu vznikla také výstava. K vidění je v pražské Vice Gallery a její součástí je mimo jiné Titova mumie v chladničce.

Jugoslávský maršál Tito je také jednou z hlavních postav komiksové knihy Bosenský plackopes. Důležitou roli hrají i vdovy ze Srebrenice, podivní placatí psi a zmrzlina. „Zmrzlina má ovšem zvláštní balení. Jsou to granátové nábojnice, krásně zdobené, což je tradice ze Sarajeva,“ vysvětlil Anderson.

Bosenský plackopes se tedy vyznačuje absurditou a temným humorem, podobně jako ostatní knihy Maxe Anderssona. S ním a s Larsem Sjunnessonem se mohou zájemci potkat na sobotní besedě a autogramiádě v NoD/Roxy v 18:30.