Do Metropolitní opery s pytlíkem oříšků

Praha - Nasednout na tramvaj či autobus a jet do newyorské Metropolitní opery? Chroupat si k opernímu představení popcorn či oříšky, aniž by to kohokoliv pohoršovalo? Vychutnat si perfektní pěvecké výkony nejlepších světových operních pěvců takřka z domova? Tyto možnosti se otevřely s tři roky starým projektem The Metropolitan Opera: Live in HD. Provedení světově proslulých i méně známých oper může divák zhlédnout v přímém přenosu z vybraného kina, které je do akce zapojeno.

Na dosah úchvatné show

Projekt je zpracován opravdu velkolepě. Vše je načasováno s přesností na vteřiny a i z tohoto důvodu musí být divák v sále s dostatečným časovým předstihem, a přijde-li pozdě, není již do sálu vpuštěn. Celým přenosem provádí vybraná operní či divadelní legenda, která představuje samotnou operu, výpravu, provádí diváky zákulisím a „vyzpovídává“ protagonisty vystoupení, ať se jedná o dirigenta, hlavní pěvce, či režiséra.

Operní dějství jsou snímána mnoha kamerami, díky kterým se divák v kině dostane hercům mnohem blíž, než kdyby seděl přímo v budově newyorské opery. A že je na co se dívat: výprava je velkolepá, nešetří na kostýmech, komparzistech, kulisách ani nejmenších detailech.

Scéna je vskutku gigantická, nijak srovnatelná s tím, na co je český divák zvyklý z Národního divadla; například v Pucciniho opeře Turandot, jejíž příběh se mimo jiné odehrává v čínském císařském paláci, se skutečně ocitneme v obrovském paláci ze zlata s jezírky, můstky a pagodami. Komparzisté se dají počítat na stovky a i jejich kostýmy jsou zhotoveny stejně precizně jako kostýmy hlavních představitelů. A to vše má divák živého přenosu z bezprostřední blízkosti. Pěvci navíc i skutečně hrají jako na divadle a i to si divák může vychutnat ještě lépe, než kdyby „jen“ seděl v hledišti.

Přestávky, které jsou kvůli složitým přestavbám pódia dlouhé klidně i 40 minut, jsou z části vyplněny již avizovanými rozhovory či zajímavými pohledy do obrovského zákulisí opery, kde všichni horečně na přestavbě pracují.

Turandot poražena počítačovým diskem

Nápad živých přenosů do mnoha zemí světa (v letošní sezoně je jejich počet již 32) má kromě výše uvedených kladů i několik záporů. Pokud neovládáte angličtinu, z interview a živých vstupů si mnoho neodnesete.

Technické problémy, za které se nelze na organizátory zlobit, se přenosu také občas nevyhnou a to jsou chvíle, kdy divák zalituje, že si přece jen místo vstupenky do kina nazabookoval letenku. V lepším případě jen nastane výpadek signálu kdesi na trase, v horším někdo zanedbá svoji povinnost a sólo princezny Turandot je přerušeno varováním, že kdesi na trase je zaplněn počítačový disk. V ten moment lze jen sedět, hledět na potemnělé plátno, poslouchat zklamané remcání a chroupání oříšků.

Tehdy si divák uvědomí, že si na návštěvu Metropolitní opery přece jen svým způsobem hraje. Přenosy asi opravdu nenahradí skutečný zážitek z operního vystoupení, ale svým kvalitním zpracováním i tak přinese českým divákům jedinečný zážitek a možnost nahlédnout do kuchyně Metropolitní opery -vynikajícího operního domu.

Nejbližším operním představením z cyklu MET Live in HD jsou 19. prosince Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha. Více o programu