Štefan Margita dosáhl na nejvyšší operní metu

New York - Košický rodák, operní pěvec Štefan Margita nastudoval v prestižní newyorské Metropolitní opeře hlavní roli v opeře Z mrtvého domu od Leoše Janáčka. Operní dům v New Yorku, který je pověstný náročným publikem, ji uvedl vůbec poprvé. Navíc v originálním českém znění s titulky. Vystoupení v Metropolitní opeře zpěvák označil za nejvyšší metu, které může operní zpěvák dosáhnout.

„Myslím si, že Janáček v New Yorku nezklamal, když skončilo představení, tak oněch 3 800 lidí povstalo. V té chvíli všichni na jevišti ztuhli a já mezi nimi. Je pravdou, že když Janáčka děláme doma, pracujeme na tom sice s radostí, ale publikum doma na Janáčka reaguje celkem chladně. Na druhé straně kdekoli jinde ve světě Janáčkovu muziku vyloženě milují. Pokud se týká samotné inscenace z Mrtvého domu, musím říct, že režie Patrica Chéreaua je geniální. Právě jsem se vrátil z recepce, která byla uspořádaná po premiéře, kde z rozhovorů vyplynulo, že nikdo, opravdu nikdo neočekával takový úspěch,“ prozradil těsně po představení Margita v telefonickém rozhovoru pro ČT24.

Představení v Metropolitní opeře diriguje slavný finský dirigent Esa-Pekka Salonen, který se zde také představil poprvé. Premiéra v prestižní newyorské opeře to byla též pro režiséra inscenace, Francouze Patrice Chéreaua, se kterým již Margita spolupracoval v minulosti. Chéreau se vedle divadla věnuje i filmu, což je podle Margity poznat i na současném představení. 

„On vidí všechno filmovým způsobem, jako kdyby se díval do kamery, což samozřejmě pro zpěváka není ideální, protože vyžaduje věci, o nichž by třeba někteří zpěváci řekli, že je neudělají. Jeho vůbec nezajímá, že se otočíte dozadu a že nevidíte na dirigenta, takže se všechno řeší monitory za jevištěm, abychom na něj viděli. Ale on má úžasné vidění a umí navodit takovou atmosféru, že každá minuta s ním stála za to,“ řekl Margita, který se brzy představí také ve slavném milánském operním domě La Scala.

„Jsem si vědom toho, že zpívat v Metropolitní opěře je opravdu tou nejvyšší metou. Nejvíc si to možná uvědomíte, když máte mezi jednotlivými zkouškami pauzu a jdete do kantýny na kafe a nejednou potkáváte ty největší operní hvězdy. V té chvíli si vlastně řeknete – kde já to vlastně jsem, v jaké opeře! Vždyť to je něco fantastického!“ prozradil své pocity pěvec. 

Účinkování ve slavném operním domě může mít i zlomový charakter pro budoucí pěveckou kariéru. „Pokud se týká další kariéry, více už asi nemohu dosáhnout, ale pracovat zde znovu se možná podaří. Momentálně se jedná, že bych zde vystoupil v inscenaci Zlato Rýna, a po několika týdnech se ukáže, co bude dál, protože v hledišti na premiéře seděli ti nejdůležitější lidé,“ přiblížil svou momentální situaci Margita.

Opera Z mrtvého domu inspirovaná dílem Fjodora Michajloviče Dostojevského, která líčí život v sibiřské věznici, je poslední Janáčkovou operou. Skladatel zemřel během práce na jejích korekturách, premiéru měla dva roky po jeho smrti v Brně v roce 1930. Podle Margity, jenž zpívá roli Filky Morozova, nejde o nejpopulárnější Janáčkovu operu, i proto byl zvědavý, jak na ni newyorské publikum zareaguje. Vedle Margity v inscenaci vystoupili Američané Willard White a Kurt Streit a švédský pěvec Peter Mattei.

Pokud se zákulisí týká, Margita prozradil: „Zkouší se 7 hodin denně s hodinovou pauzou. Nejsou večerní zkoušky, což je příjemné, takže máte možnost chodit na jiná představení. Existuje tady pěvecká lóže, kam máme přístup. Ovšem je velice málo jevištních zkoušek. V Metropolitní se zkouší jen týden na jevišti a jsou jenom tři orchestrální zkoušky, což je docela málo. Je to ovšem první divadlo na světě a každý musí být natolik připravený, aby to naprosto zvládl.“

Pěvce během měsíčních zkoušek v New Yorku doprovázela jeho manželka, populární česká zpěvačka Hana Zagorová. Margita prozradil, že v Americe již byl několikrát, například v Houstonu či Dallasu. Nejvíce se mu ale líbilo v San Francisku a právě v New Yorku. „San Francisco a New York jsou města, kde pro Evropana není problém žít a cítí se tu dobře,“ řekl zpěvák.

Metropolitní opera v New Yorku - foyer
Metropolitní opera v New Yorku - foyer
Více fotek
  • Metropolitní opera v New Yorku - foyer autor: Petr Veber, zdroj: muzikus http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1236/123522.jpg
  • Štefan Margita na scéně zdroj: Štefan Margita http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1236/123521.jpg
  • Hana Zagorová a Štefan Margita autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1067/106681.jpg