Goldflam, kam se podíváš

Praha – Arnošt Goldflam je v současné době nejčastěji uváděným autorem v českých divadlech. Jeho hry a dramatizace se objevují v repertoáru řady stálých scén i amatérských souborů. Naposledy byla v premiéře uvedena jeho hra Agatománie ve Slováckém divadle. Ve dvou monodramatech probíhají osudy dvou naprosto odlišných žen, které vyprávějí tentýž příběh. Každá ale tak, jak je vlastní jejímu naturelu a životnímu stylu.

Pražské Studio DVA uvedlo v létě s úspěchem Goldflamovu hru Dámská šatna, Městská divadla pražská v říjnu 2008 dramatizaci Zlatých úhořů Oty Pavla. V Divadle v Řeznické se stále hraje jeho Ředitelská lóže či úspěšná nejnovější hra Ženy a panenky. Ty byly uvedeny také v Hradci Králové, uvést se je chystá i Městské divadlo v Olomouci, které ohlásilo premiéru na polovinu ledna 2010.

V pražském Divadle v Dlouhé měla začátkem prosince další premiéru série aktovek U Hitlerů v kuchyni. Jde také o úspěšný text – nápadité scénické čtení se uskutečnilo v Divadle Kolowrat, hra měla před rokem premiéru v brněnském HaDivadle, vzápětí ji nastudovali i v Olomouci.

V komorním prostoru Eliadovy knihovny Divadla Na zábradlí mělo v polovině měsíce premiéru Goldflamovo monodrama s ústředním tématem seberealizace nazvané Jeden den. Další jeho text chystají v brněnském Divadle Husa na provázku, zatím s pracovním názvem Svět, co jsme znali. V květnu 2010 bude uvedena v tamním divadle Polárka dramatizace knížky Standa a dům hrůzy.

Počet uvedení Goldflamových her na amatérských scénách je bezpočet. Například soubor Exil nastudoval Dámskou šatnu, soubor Slon v porcelánu jeho text Stará bába tančí a rozhlas uvedl pohádku O klukovi, který neuměl zlobit. Plánovaná je i premiéra opery na motivy Poláčkova románu Bylo nás pět s hudbou Zdeňka Matějů.

Arnošt Goldflam také režíruje. Naposledy připravil hru Thomase Bernharda Německý oběd, která měla koncem října českou premiéru v brněnském Národním divadle.