Památky letos více lákaly domácí návštěvníky

Praha - Národní památkový ústav zveřejnil výsledky letošní turistické sezóny. Na objektech pod jeho správou kam také spadají známé tuzemské hrady a zámky, letos ubylo organizovaných zájezdů z ciziny. Na druhou stranu přibylo domácích návštěvníků. Mezi nejoblíbenější i letos patřila místa jako Český Krumlov, který má návštěvnost zhruba 340 000 lidí, Karlštejn s asi 250 000 návštěvníky a Konopiště, kam zavítalo přibližně 150 000 lidí. Bližší údaje o návštěvnosti budou k dispozici na začátku příštího roku. 

Zdroj: Český Krumlov Autor: Lubor Mrázek

Celkové tržby ze 104 památkových objektů do konce října činily 400 milionů korun, jejich celková návštěvnost byla kolem pěti milionů lidí. „Kvůli ekonomické krizi jsme se obávali propadu, ale v porovnání s loňským rokem jsou tržby o zhruba pět procent větší a návštěvnost je srovnatelná,“ řekl náměstek generální ředitelky pro objekty ve správě NPÚ Milan Svoboda. Dodal, že tržby se neskládají pouze z příjmů ze vstupného, ale také z krátkodobého i dlouhodobého pronájmu budov, svateb a podobně.

„Pracovat na zvýšení atraktivity již zavedených lokalit, jako je například Karlštejn, bude vyžadovat více času. Ale v případě méně známých objektů se nám vyplatila spolupráce s kastelány a projekty typu Oživlé památky nebo Po Česku, které mají pro menší objekty velký význam,“ uvedl Svoboda, který nesouhlasí s myšlenkou, že hlavním zdrojem příjmů jsou velké a proslavené objekty navštěvované zahraničními výpravami, zatímco malým není potřeba věnovat tak velkou pozornost.

Památky ožijí ještě více

Například projekt Oživlé památky, který se zaměřil především na individuální turisty, za účelem ukázat jim hrady a zámky jako „živá“ místa, kde se stále něco děje, a přesvědčovat návštěvníky, aby se tam vraceli, doložil, že je o menší místa zájem, pokud jsou dobře propagovaná. „Nedá se konkrétně říct, kolik Oživlé památky znamenaly v tržbách a návštěvnosti, ale jsou jedním z nástrojů, jak zvýšit zájem o památky,“ míní Svoboda.

Zvýšit atraktivitu tuzemských historických objektů plánuje NPÚ na příští rok několika akcemi, které mají podle jeho zástupců „uspokojit co nejvíce smyslů turistů“. Chystají tak například možnost propojení návštěv několika objektů na kole a tematické akce seznamující návštěvníky s kuchyní a stolováním, zahradnictvím, životním stylem na zámcích nebo životem dnešních kastelánů. Chystaná kampaň má také zájemce seznámit s problematikou restaurování historických objektů.

Zámek Náměšť nad Oslavou
Zdroj: Zámek Náměšť nad Oslavou