Česká kina opanují kasovní trháky, které útočí na strach

Praha - V českých kinech lze nyní vidět kasovní trháky, které útočí na naše nervy. Filmy Paranormal Activity a druhý díl upírské ságy Twilight přepisují tabulky filmové návštěvnosti. Upíři úspěšně cílí na náctileté školačky a boduje i horor natočený domácí kamerou. Důsledná práce s divákem a sázka na strach. Tak by se dal shrnout úspěch obou filmů. Rozdíl oproti jiným projektům je jen v tom, že ke stomilionovému dolarovému štěstí není třeba ani drahých hollywoodských tváří, ani monstrózního marketingu, ale jen obyčejné kamery a reklamní nástroje Facebook a Twitter.

Rekord číslo jedna - dům, kluk, holka a démon 

Nezávislý horor Paranormal Activity je ve Spojených státech nejdiskutovanějším snímkem. Je dílem dosud neznámého režiséra Orena Peliho, který se před natáčením živil jako programátor a studoval grafiku a animaci. Námět na snímek ho napadl poté, co se z Izraele přistěhoval do USA a v novém domě slyšel podivné zvuky. Rozhodl se proto natočit film, či spíše domácí video. Tolik praví legenda. Legenda, která připomíná jiný kasovní trhák - Záhadu Blair Witch, ve kterém se banda výrostků vydá odhalit tajemství jednoho temného lesa.

Paranormal Activity - jednoduchý příběh, který se natáčel pouhý týden a stál pouhých 15 tisíc dolarů. Snímek má nicméně obrovský úspěch - v tuto chvíli více než 100 milionů dolarů. Pro orientaci - rozpočet Titaniku či Pirátů z Karibiku přesáhl čtvrt miliardy dolarů. Tento horor, který se do vybraných českých kin dostal 19. listopadu 2009, se ve Spojených státech po 31 dnech od premiéry vyhoupnul na 1. místo amerického žebříčku návštěvnosti.

Režisér Oren Peli přiznává i inspiraci snímkem Vymítač ďábla či Amityville Horror. Snímek Paranormal Activity je však přirovnáván nejvíc k Záhadě Blair Witch - coby dalšímu milníku v dějinách amatérské kinematografie, který se dostal až do mainstreamové distribuce.  

„Záhada Blair Witch vznikala odspoda, ještě pracovala s mystifikací. V tomhle případě už to mystifikace vlastně ani není a autoři se do jisté míry přiznávají, že to dělají jako konstrukt a velmi dobře využívají moderních komunikačních prostředků,“ tvrdí mediální odborník z Mather Advertures.

Horor Paranormal Activity strašil diváky nejdříve v malých kinech a na studentských kolejích. A na konci filmu, místo titulku „Brzy ve vašich kinech“ se objevila věta vybízející fanoušky, aby pro snímek hlasovali na internetových stránkách. Heslo „Demand it“ („Řekněte si o něj či Objednejte si jej“) tak vstoupilo do filmových dějin. 

O zájem nebyla nouze - snímek si vyžádalo více než milion lidí. A tak se film po dvou letech od dokončení natáčení díky společnosti Paramount objevil v celosvětové distribuci. Původně chtěli producenti udělat remake, potom, co ale viděli reakce publika, svůj názor změnili. „Bylo to úžasný. Sám Steven Spielberg potvrdil, že to půjde do distribuce v této podobě. Hrozně se mu to líbilo,“ komentoval rozhodnutí producentů sám režisér. Reakce testovaného publika autoři zakomponovali do thrilleru. Tváře plné děsu jsou prostříhány slogany: „Nejděsivější film všech dob“ či „Publikum bylo k smrti vyděšené.“ 

Záhada Blair Witch byla natočeno za 35 tisíc dolarů a utržila skoro čtvrt miliardy dolarů, což znamená návratnost skoro 355 tisíc procent. Podobně je na tom i film Paranormal Activity, který je teď na 337 tisících procentech, a to teprve vystupuje na světový trh. 

I kariéra novopečeného režiséra se rozjela. Oren Peli začíná pracovat na dalším záhadologickém tématu - údajné havárii mimozemšťanů v nevadské poušti. Tentokrát nemá k dispozici 15 tisíc, ale hned 5 milionů dolarů.

Rekord číslo dva - upíři, vlkodlaci a školačky

Stejně jako Paranormal Activity i Twilight sága: Nový měsíc má svého staršího sourozence – Harryho Pottera. Filmy Twilight i Harry Potter byly natočeny podle bestselleru, oba tituly spoléhají na kouzlo školních lavic, kam umisťují tak trošku jiný svět. Tentokrát upíry. "Je to v podstatě červená knihovna. Upíři jsou tam v podstatě to, čemu se dneska říká „emo“ a co ta mladá děvčata mají dnes v oblibě," komentuje snímek kritik František Fuka.

 

Twilight vsadil na sociální skupinu, jejíž finanční potenciál překvapil i samotné producenty – náctileté dívenky. Půlnoční premiérové uvedení stačilo na to, aby film vydělal více než 26 milionů dolarů. Snímek tak už porazil Hvězdné války, Temného rytíře, ale i Harryho Pottera. 

Čtyřdílná knižní předloha byla doposud přeložena do 37 jazyků a po celém světě se jí prodalo více než 25 milionů. Důvodem je ideální načasování, neboť na Harryho Pottera se už pomalu zapomnělo a trh lačně očekával další filmové šílení.