Do světa Sandra Botticelliho uvede návštěvníky portrét Simonetty Vespucci, který je součástí sbírek Städel Museum. Půvabná žena, příbuzná mořeplavce a objevitele Ameriga Vespucciho, byla proslulou florentskou kráskou. Botticellimu, který celý život tvořil ve Florencii ve službách Medicejů, stála prý modelem i pro jeho zřejmě nejznámější obrazy - Primavera a Zrození Venuše.
„Tato idealizovaná kráska, platonická láska mnohých, uvede příchozí do Botticelliho světa, jak ho inscenujeme my. Nepřestáváme se divit, že se nám podařilo shromáždit čtyřicet jeho děl,“ uvedl kurátor výstavy Andreas Schumacher.
Výběr tvorby italského malíře zahrnuje podobizny, mytologické alegorie a obrazy Madony. Nechybí ani Venuše, i když ne její nejslavnější zpodobnění od Botticelliho – Zrození Venuše. Tento obraz florentská galerie Uffizi nezapůjčuje. Dalších čtyřicet děl Botticelliho současníků, jako jsou Andrea del Verrocchio, Filippino Lippi nebo Antonio del Pollaiuolo, zasazuje Botticelliho tvorbu do dobového kontextu.
Syn florentského koželuha, jenž se stal hvězdou italského malířství, se na německé půdě v takovém rozsahu představuje vůbec poprvé. Labyrint obrazové poezie, který se snaží rozplétat generace kunsthistoriků, rozehrávají autoři výstavy na dvou podlažích. Díla si zapůjčili jak od soukromých sběratelů, tak z uměleckých sbírek po celém světě.
Mimořádně cenné obrazy si samozřejmě žádají mimořádné zacházení. Jejich přeprava a instalace se chystala roky. „Pro restaurátory je to opravdová noční můra. Musíme zajistit podmínky, které si nadiktuje každý majitel obrazu. Například ho vystavovat ve speciální vitríně kvůli vlhkosti a teplotě,“ popisuje náročnost uspořádání výstavy hlavní restaurátor Stephan Knobloch.
