Umění včera a dnes: Alena Pomajzlová / Futurismus v sukni. Růžena Zátková

Praha – Dalším přímým přenosem z VŠUP byla přednáška Aleny Pomajzlové nazvaná Futurismus v sukni. Růžena Zátková. Na díle Růženy Zátkové, malířky pracující v okruhu italských futuristů, Pomajzlová ukazuje, jak se může české umění proměnit v dotyku se světovou tvorbou, zároveň představuje „ženskou“ podobu futurismu, vedenou tvůrčí svobodou, nikoliv programem. Zátkové souběžně vznikající materiálové a kinetické experimenty a záměrně antimodernistické práce narušují tradiční obraz o (českém?) moderním umění. Záznam přednášky najdete v tomto článku nebo v iVysílání.

Alena Pomajzlová studovala na FF UK v Praze dějiny umění a italštinu, pracovala jako kurátorka Sbírky moderního a současného umění v Národní galerii, od roku 2002 přednáší na Masarykově univerzitě v Brně dějiny moderního umění. Je autorkou nebo spoluautorkou výstav, například Grotesknost v českém výtvarném umění (1987), Expresionismus a české umění (1992), Josef Čapek, Nejskromnější umění (2003), František Foltýn, Košice-Paříž-Brno (2007).

Růžena Zátková / Beran (Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla), 1916
Růžena Zátková / Beran (Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla), 1916