Recenze: Výstava Czech Press Photo 2009

Některá média i kritici přijali letošní, již 15. ročník výstavy fotožurnalistické fotografie, ve kterém o uznání soutěžilo více než 280 fotografů z Česka a Slovenska, s rozpaky. Hned v úvodu lze konstatovat, že buď nedávali pozor, anebo se spletli a navštívili výstavu s nápadně podobným názvem věnovanou fotografii světové. Jako celek působí výstava Czech Press Photo 2009 svěže a zajímavě. V nadcházejících volnějších dnech konce roku skvělá náplň pro rodinnou návštěvu.

Mezinárodní a poměrně reprezentativně sestavená porota (odborníci z Velké Británie, Německa, Maďarska, Ruska, Itálie, Francie, Polska a Česka) rozhodla asi tak, jak jí bylo dáno poměrně zajímavou šíří námětových oblastí. Je samozřejmé, že některé z nich nesly logicky povrch aktuality, která velmi často vyprchá a která je vázána na místní politický kolorit, ne vždy všem příjemný a sympatický. Tím byli asi pro mnoho pozorovatelů zatíženi nositelé prvních cen a cen z oblasti zmíněných aktualit.

Trochu dál jsme se dostali u reportáže, sportu i populárních osobností. Názvy a témata dalších skupin možná vypadají poměrně kostrbatě, ale na druhou stranu rozšiřují záběr celé výstavy zajímavým směrem a dovolují v rámci nabízeného spektra představit i fotografie patřící již za okraj oblasti vážných uměleckých děl.

Tam vidím jeden z kladů představené kolekce. Dalším závažným mementem je až agresivní nástup mladých fotografů (generace okolo třicítky), vítězství elektroniky, možnost představit vždy celou kolekci, vypovídající o autorově standardním projevu i zralosti, a v neposlední řadě decentní instalace.

A potom možná i místo prezentace, které v podstatě odpovídá charakteru novinářské fotografie (prostory radnice jsou zcela otevřeny ulici, a to velmi frekventované…). Návštěva tak není nijakým svátkem, je jen pokračováním denního setkávání čtenářů se svými autory anebo s autory klepajícími na dveře.

Po zásluze byly oceněny série Milana Jaroše na téma Autistické děti, decentně zvládající křehké téma, svádějící k povrchní vulgarizaci, lehce na nás pomrkávající v další oceněné serii Jana Zatorského s názvem Pochoutka (Pojídání psů na Celebesu), kterou zachránilo brilantní zvládnutí kompozice. Daniel Hlaváč přinesl reportáž z aeromobilní operace ISAF – provinčního rekonstrukčního týmu v Lógaru, v Afghánistánu, kde pozoruhodně pracuje s prostorem. Atrakční prostředí ze Sazky areny potvrzuje modernizaci technologií v oblasti sportu – zde exceluje Eduard Erben.

Překvapením je pro mnohé prostředí brněnských mešit i zajímavá fakta z jejich života na fotografiích Tomáše Tesaře. Jedním z vrcholů výstavy je série Aleny Dvořákové a Viktora Fischera z přírodních toskánských lázní, nádherně modelujících atraktivní prostředí a koupající se postavy.

Další špičkou jsou práce Matěje Třešňáka z dánského stylového víkendu sběratelů veteránů z 50. let. Opět špičková práce s prostorem a naprosto dokonalé zvládnutí reportáže, připomínající naaranžované scény z módních magazínů oněch let. Pamatujme si tato jména! Komerční cena Cannon přála Tomáši Kristovi za možná dnes ještě nedocenitelné živé fotografie z Obamovy návštěvy v Praze.

Czech Press Photo 2009 – kdy: do 31. ledna 2010; kde: v Křížové chodbě a Rytířském sále Staroměstské radnice v Praze.