Incheba Arena dnes jako centrum rozkoší a pouliční vulgárnosti

Praha – Devítičlenná formace Gogol Bordello, jejíž styl je označován jako gypsy punk, zahraje 11. prosince v Incheba Areně (Malá sportovní hala) v Praze. Proslavili se po celém světě divokými koncerty, které míchají cikánskou a východoevropskou hudbu, ska, rock´n´roll a vše rebelské od flamenka až po perestrojkový punk. V centru pozornosti jednoznačně stojí, skáče a svíjí se charismatický zpěvák a kytarista Eugene Hutz, potomek ukrajinských Romů, který prošel z Kyjeva přes utečenecké tábory v západní Evropě až do multikulturního New Yorku.

Za dobu existence kapely se z Hutze stala globální celebrita, která dává stovky rozhovorů, vystupoval s Madonnou na koncertu Life Earth, hrál v jejím režijním debutu „Filth and Wisdom“ či po boku „Froda“ Elijaha Wooda a ve svých výrocích si nebere žádné servítky.

Eugene Hutz:

„Seru vám na world music. Gogol Bordello se chystají dobýt celý hudební svět.“

/při udělení prestižní ceny BBC Awards for World Music v roce 2006/

„Eklektickému komikovi Eugenu Hutzovi není nic svaté: střihem přechází z kabaretního valčíku do maniakálního nářezu, baladu přemění v surovou grotesku s rytmem klusajícího ožralého koně (tak tomu říká) a cikánskou svatební hudbu nebo na dub-reggae večírek. Tam, kde ve své nejsyrovější fázi irští Pogues skončili, nastupují Gogol Bordello,“ tvrdí publicista Jiří Moravčík.

Na pódiu Hutzovi zdatně sekundují další muzikanti z Ruska, Izraele, USA, Ghany, Ekvádoru a dvě tanečnice. O síle a energii jejich koncertů svědčí i to, že letos na festivalu v dánském Roskilde získali Gogol Bordello jako jediná kapela plný počet hvězdiček v hodnocení všech vystupujících.

Gogol Bordello vznikli v roce 1999 v New Yorku při setkání několika přistěhovalců z Ruska, Ukrajiny a Izraele. Jméno kapely se vztahuje k ukrajinskému spisovateli 19. století Nikolaji V. Gogolovi a k tomu, co se nazývá bordelem – centrem rozkoší a pouliční vulgárnosti. Kapela si svými koncerty a deskami rychle získala přízeň veřejnosti i světových médií – od New York Times přes Rolling Stone, The Wall Street Journal až po The New Yorker a Billboard. V posledních letech se Eugene Hutz vrací k romskému odkazu svých předků a vystupuje za práva Romů i za poznání jejich kultury.

Eugene Hutz:

„Romové mají divošský způsob vytváření muziky. Pocházejí z kultury, kde hudba je jediným způsobem k přežití. Podobně jako reggae, jejich hudba vznikla mezi chudými lidmi, kteří nemají nic jiného než ji. Můžete proto cítit v každé notě rebelskou duši.“

Gogol Bordello
Gogol Bordello