Slovenská vlna dorazila do Ostravy

Ostrava – Jedna z vůdčích osobností slovenské fotografie Milota Havránková vystavuje v Ostravě. Fotografka a pedagožka, která stála u zrodu „slovenské nové vlny“, přímo ovlivnila například Tona Stana nebo Miro Švolíka. V ostravské galerii Fiducia jsou do 22. ledna k vidění její experimentální práce práce ze šedesátých a sedmdesátých let. Na první pohled mohou vypadat jako výsledek pětiminutové práce s Photoshopem, ale ve skutečnosti vznikly v době, kdy žádné takové možnosti fotografové k dispozici neměli.

„Vše je uděláno ručně. Bylo to velmi komplikované, ale já jsem to v té době tak cítila, včetně barevnosti. Myslím, že mi to velmi pomohlo v tom, že jsem pak digitál velmi přirozeně přijala a věděla jsem, co se s ním dá udělat,“ říká k výstavě Havránková. A dodává, že kouzla a čáry s digitální fotografií dnes může udělat na počítači sice úplně každý, procento těch nejlepších je ale stále stejné.

Slovenská fotografka se v současné době věnuje zejména tvorbě inscenovaných fotografií, realizuje monumentální fotografie pro interiéry, věnuje se designu a experimentálnímu filmu. Pokračuje i v pedagogické činnosti – z bývalých žáků ze slavné „slovenské nové vlny“ jsou dnes její přátele, k fotografii vede zase zcela novou generaci s odlišným pohledem na svět.

0Milota Havránková vystudovala v 60. letech pražskou FAMU, kde později také vyučovala. Na VŠMU v Bratislavě působila v ateliéru experimentální tvorby. V hlavním slovenském městě také spoluzaložila dvě soukromé galerie. Připravila desítky výstav na Slovensku, v Čechách i zahraničí. Jej díla jsou zastoupena ve sbírkách národních galerií i u soukromých sběratelů.

Milota Havránková
Milota Havránková