Krása současné hudby rozezní divadelní prostor

Praha - Pražská komorní filharmonie, která letos slaví patnácté výročí vzniku, se jako jediný orchestr v České republice soustavně věnuje prezentaci moderní a soudobé hudby. Už šest sezon v unikátním koncertním cyklu Krása dneška v pražském Švandově divadle posluchačům představuje to nejlepší ze světa nové hudby, která tradičnímu vnímání vážné hudby dodává možná trochu netypický, ale právě proto pozoruhodný rozměr.

Prague Modern - ansámbl pro novou hudbu Pražské komorní filharmonie – a jeho hosté v tomto koncertním cyklu publikum provázejí světem hudby, která se rodila nejen v časech nadšení nad možnostmi pokroku a umělecké avantgardy, ale i v nocích skepsí a „civilizačních zatmění“ 20. století. Zároveň zprostředkovává kontakt s aktuální tvorbou autorů české i mezinárodní scény.

„Prague Modern vyrostla přirozeně z pětileté historie naší koncertní řady Krása dneška a zúročuje zkušenosti hráčů s interpretací soudobé hudby na domácích i zahraničních pódiích,“ říká ředitel PKF Radim Otépka. „Byl tak úspěšně založen projekt, jaký nemá v českých orchestrálních cyklech obdoby. Zakladatelé ansámblu, francouzský dirigent Michel Swierczewski a Pražská komorní filharmonie, stejně jako jeho členové, jsou přesvědčeni, že představování alternativní a progresivní hudby je důležité pro kultivaci a pluralitu nejen hudební scény, ale celého kulturního ovzduší společnosti,“ dodává.

Výsledkem spolupráce filharmoniků s herci Švandova divadla bylo již úspěšné poloscénické provedení Stravinského Příběhu vojáka, uvedené letos v září. Mladé posluchače a hudební nadšence na koncertech Cyklu moderní a soudobé hudby – Krása dneška láká neformální pojetí, nezvyklá nástrojová obsazení, nečekané tvůrčí nápady i odlehčené průvodní slovo. Koncerty bývají zakončeny diskusemi ve foyer divadla.

Na nejbližším koncertě 12. ledna 2010

se představí kompozice, o nichž David Danel, skvělý houslista ansámblu a nadšenec pro soudobé projekty, říká: „Hanuš Bartoň a jeho hudba mezi tvorbou velikánů Luciana Beria a Henriho Dutilleuxe – to je kousek české krajiny, co se nevešel na reklamní letáky pro turisty. Krajina, ve které je spousta krásy k objevování a která zve k zabydlení.“ Bartoňova hudba je pro něj vlídnou syntézou, vstřícnou a laskavou k tradici, zároveň obdivující a přijímající smělé objevy avantgardy. „Avantgarda periferie“, která nevnucuje pokrok, necpe se na trendy-pódia, nenárokuje si právo na trefnost futuristických předpovědí, ale trpělivě zpovzdálí pozoruje a pokorně reflektuje.