Žádný vztah nestojí za ztrátu vlasů, radí Léda

Praha – Činoherní klub uvedl v české premiéře hru chorvatského dramatika Miroslava Krleži Léda. Psychologickou studii scén z manželského i nemanželského života přesahující do grotesky doprovází motto: Nic, k čemu může dojít mezi mužem a ženou, není tak důležité, aby bylo nutno si kvůli tomu rvát vlasy. Krležův text upravil a nastudoval Ladislav Smoček, který do hry obsadil Petra Nárožného, Mojmíra Maděriče, Nelu Boudovou, Ondřeje Vetchého a Danu Černou.

Miroslav Krleža patří k nejvýznamnějším osobnostem chorvatské literatury 20. století, svým významem bývá přirovnáván ke Karlu Čapkovi. Lédu napsal na začátku 30. let. Podle Smočka je ale její téma nadčasové: „Krležův pohled na lidské vztahy není samozřejmě nic převratného jako téměř žádná hra, která se týká vztahů mezi mužem a ženou. Ale nikdy to není totéž, každá má v sobě něco osobitého, jiný úhel pohledu, i když jsou tam podobné vášně, averze i touhy, nikdy to není identické. Krležova hra se mi zdá napsána velmi moderně, nadčasově, o něčem, co platí a platí vždycky.“

2Miroslav Krleža o Lédě: Dramatický děj na scéně není záležitost kvantitativní. Napětí jednotlivé scény nezávisí na vnější dynamice událostí, nýbrž naopak: Síla dramatického děje je ibsenovsky konkrétní, kvalitativní a sestává z psychologické objektivace jednotlivých subjektů, které na scéně prožívají sebe a svůj osud. Nemůže být tedy dobrého dramatu bez vnitřního psychologického obsahu jako nástroje a dobrého herce jako hráče, který na ten nástroj hraje.

Dodává, že jednoduchý, ale nesmrtelný příběh, o němž Léda je, připomíná Bergmanovy Scény z manželského života nebo Kunderovy texty. Podle herečky Nely Boudové hra o vzájemném puzení i nepřekonatelném odporu mezi pohlavími, o nevěře, citové exaltaci i nevraživé vyprahlosti, falešných sebepředstavách a ambicích i uražené ješitnosti osloví spíše publikum, které už nějaké životní zkušenosti má.

„Léda je o lidské touze, která je někdy velmi směšná a rychle se mění. Když je jedna naplněna, ukáže se zase nová. Hra je také o tom, jak je člověk nedokonalý a jak si nedovede vážit toho, co má, a teprve když o to přichází, tak to chce,“ prozradila Boudová. 

Do konce sezony uvede pražský Činoherní klub, který si koncem února připomene 45 let do svého vzniku, ještě Čičvákovu inscenaci hry Felixe Mitterera Moje strašidlo s Blankou Bohdanovou a Stanislavem Zindulkou a zatím poslední text irského autora Martina McDonagha Ztratit ruku ve Spokane.

Petr Nárožný a Nela Boudová ve hře Léda
Petr Nárožný a Nela Boudová ve hře Léda
Více fotek
  • Petr Nárožný a Nela Boudová ve hře Léda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135669.jpg
  • Léda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135670.jpg
  • Léda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135672.jpg
  • Léda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135674.jpg