Kam na impresionisty po Albertině? Do Madridu

Madrid - Do 14. února se koná ve vídeňské Albertině jedna z největších výstav impresionistů ve střední Evropě. Milovníci tohoto výtvarného směru se ale mohou vydat i na jinou, podobně rozsáhlou výstavu, kterou pod názvem Impresionismus: Moderní renesance hostí do konce dubna kulturní institut Mapfre v Madridu. Více než 90 obrazů do výstavních prostor v sousedství vyhlášené galerie Prado zapůjčilo převážně Musée d’Orsay v Paříži. Ti, kteří cestu do Španělska vážit nechtějí, si expozici mohou prohlédnout virtuálně.

Některá díla jsou ve Španělsku vystavena vůbec poprvé - například Manetův Flétnista z poloviny 19. století, Whistlerovo Aranžmá v šedé a černé z roku 1871 nebo Caillebottův obraz Oškrabávání podlahy, ale i obrazy Cézanna nebo Degase.

„Samozřejmě že nám jde o to, představit na jednom místě vrcholné práce těchto mistrů, ale hlavně chceme ukázat, jak vlastně impresionismus vytvořil základ moderny - jak byl důležitý pro utváření světa v polovině a na konci 19. století,“ prohlásil Pablo Jimenez Burillo, ředitel kulturního institutu Mapfre.

Výběr španělského hlavního města není náhodný. Jedna z myšlenek výstavy Impresionismus: Moderní renesance poukazuje na několik společných momentů francouzského a právě španělského umění. Jedná se o vliv takových španělských umělců, jakými jsou Goya nebo Velázquez na francouzské malíře Maneta, Moneta či Renoira.

„Třeba Manet tu je jako jeden z hlavních hybatelů doby. Doby, kdy země prohrála francouzsko-pruskou válku, ale taky doby krvavého potlačení pařížské komuny. Výsledkem pak byla právě reakce moderní renesance,“ podotkl Burillo. Výstava Impresionismus: Moderní renesance je v Madridu k vidění do 22. dubna, pak se přesune ještě do dalších měst, například do San Francisca nebo Nashvillu.

J. M. Whistler: Whistlerova matka
J. M. Whistler: Whistlerova matka