Recenze: Lucie Skřivánková / Nepatrné výbuchy

Výstava, kterou nabízí galerie Chemistry, je opět zajímavá, dá se říci výjimečně přitažlivá. Mladá absolventka Akademie výtvarných umění, Rittsteinova žačka, se zpovídá ze své lásky a náklonnosti k městům, jejich částem, náměstím, budovám, halám, dvorům… Je to prostě nadšená urbanofilka. Vydržte mrazy, toto je unikátní výstava, kterou můžete navštívit v jakémkoliv rozpoložení a s kýmkoliv. Svrchovaně současné vyjádření velmi přístupnou cestou. Křehká autorka vypráví o svém velkém městě.

Urbanofilie - jak to zvláštně a současně i podezřele zní! Ale vždyť náklonností k městům a urbanistickým celkům, často nezvladatelnou, je zaujata či podmaněna takřka celá bílá populace, a že nás je více než miliarda! Již od ranného středověku nás stovky a tisíce děl provázejí městskými krajinami a my je přijímáme jako zcela obvyklou formu výtvarného sdělení. Lucie Skřivánková se do této řady zapojila. Je to zapojení velmi svébytné a originální.

Její vyznání analyzuje život města a vlastně jeho hlavních prostor. Autorka nám  podává zprávy o procesech jak zjevných, tak řadě z nás skrytých,  neustálého přerodu, destrukce časem, ničení, obnovování, budování… Navíc si vybírá místa, která nabízejí různorodé detaily a záběry - Madrid, Stockholm, Berlín nebo zcela jistě i Praha. Ty rozpohybovává, analyzuje, odhaluje…

Její malba vychází divákovi vstříc, i když pracuje s časem, rytmem, nedokončeností. Jí i nám pomáhají vložené realistické sekvence. Její práce s materiálem je nezvyklá i úctyhodná. Podle potřeby jej přiznává anebo opět skrývá. Vidíme dřevěné, papírové, překližkové, látkové detaily, vlastně tak trochu sledujeme strukturu stavby. Zde je to však stavba obrazu, podaná velmi zábavným a přitažlivým způsobem.

Jsou její města, stavby, prostory, jakási hrůzyplná monstra, anebo je to naše a její přirozené životní prostředí? Líbí se nám, anebo nám nabízí děje a objekty v křivém zrcadle procitnuvšího poznání? Jsou to jen vzpomínky a jejich záznam, připomínka osobních reakcí a emocí, anebo je to varování? Vždyť vzpomínka může být varováním!

Je to především osobitá zpráva o vzrušení a lásce, osobitě podaná a předpokládající osobité vnímání. Tato trojjedinost se Skřivánkové daří a právě proto má série jejích prvních výstav neuvěřitelný úspěch.

kde: The Chemistry Gallery, U Kanálky 4, Praha 2; kdy: do 21. února; kurátorka výstavy: Marcela Straková /aplaus/.

Lucie Skřivánková: Nepatrné výbuchy
Lucie Skřivánková: Nepatrné výbuchy