Pražská divadla prý budou svobodnější. Čeká je transformace

Praha – Transformace pražských divadel z příspěvkových organizací v soukromé, která byla pozastavena před dvěma lety kvůli kritice grantového systému, bude podle radních pokračovat už příští rok. Hlavní město se tak rozhodlo na základě právě skončeného auditu ve svých příspěvkových organizacích, z nichž některé by si rádo ponechalo. Zatím potvrdilo, že v majetku města by mělo zůstat Divadlo na Vinohradech. Z předběžných závěrů prověrky vyplývá, že divadla nakládají s financemi od zřizovatele profesionálně a zodpovědně. A po transformaci budou v hospodaření i svobodnější, říká radní po kulturu Ondřej Pecha.

Audit také ukázal, že Praha spravuje příliš mnoho scén, což zatěžuje městský rozpočet. „Dali jsme na kulturu stejnou část rozpočtu jako loni a doufáme, že to tak bude i příští rok, takže o tom, že bychom chtěli dávat méně peněz na divadla, nemůže být ani řeč,“ odmítl ale radní pro kulturu Ondřej Pecha, že by transformace znamenala šetření na divadlech.

Město si nechá tři divadla. Maximálně

V majetku města by měla podle něj zůstat velká divadla anebo divadla pro děti. Zatím magistrát potvrdil, že bude nadále spravovat vinohradské divadlo. Otazník zůstává u dětského divadla Minor a Hudebního divadla v Karlíně. Do karlínského divadla město výrazně investovalo při jeho rekontrukci po povodních a v případě Minoru je podle Pechy polovina radních pro zachování a polovina pro transformaci. „Je to každopádně ještě otázka diskuse,“ dodal.

Někteří divadelníci považují zachování pouhých tří divadel, z toho jen jednoho činoherního, pod patronátem města za nevhodný. „Je to naprosto nedostačující model pro město velikosti a kulturního významu Prahy,“ tvrdí například ředitelka Divadla v Dlouhé Daniela Šálková.

Nic se nezmění, v dobrém ani ve špatném?

Grantový systém města, v jehož rámci měl proces transformace proběhnout, kritizovala některá divadla už před dvěma lety jako nepřipravený. Podle Pechy pomohl audit městu získat lepší srovnání. Divadelníkům slibuje, že ke každému divadlu bude přistupováno individuálně, protože každý subjekt má svá specifika.

„Obecně prospěšné společnosti nebudou svázány všelijakými nařízeními, tabulkami a rozpočty jako příspěvkové organizace. To je hlavní cíl transformace – aby divadla byla svobodnější,“ zdůrazňuje Pecha.

Jak bude plánovaná transformace probíhat, zatím ředitelé divadel neví. „Předpokládáme v tom lepším případě, že se pro nás nic nezmění ani v dobrém ani ve špatném,“ říká Doubravka Svobodová, která šéfuje Divadlu Na Zábradlí. Očekává, že k diskusi mezi městem a divadly ještě dojde, své připomínky k transformaci mají ředitelé odevzdat do 15. února.

Kvalita především

Jisté každopádně je, že transformace bude vázána na čtyřleté granty. O jejich prodloužení budou moci divadla žádat už po třech letech. „Pokud se divadla přesunou z příspěvkového systému do grantového, budou ve čtyřletém grantu, který bude stejně vysoký jako teď. O grantech bude rozhodovat grantová komise, v níž jsou nejen ekonomové, ale i odborníci, kteří jsou schopni zhodnotit i kvalitu divadla, což dnes tak moc nehodnotíme,“ vysvětluje radní pro kulturu Pecha.

„Pochybuji o tom, že transformace je cesta k tomu, aby divadla byla kvalitnější,“ namítá ale Marta Smolíková, ředitelka ProCulture a Otevřené společnosti. „Audit zrpacoval kvantitativní data, nehovoří ale o kvalitě, o tom, co by transformace do budoucna znamenala. Je potřeba si teď sednout a začít interpretovat, k čemu audit došel. Jde nám o to, aby to stálo třeba stejně peněz jako dneska, ale kvalita mohla být lepší,“ navrhuje.

Audit divadla chválí

Město už při včerejším zveřejnění předběžných výsledků auditu uvedlo, že prověrka je mimo jiné podkladem pro možnou transformaci příspěvkových organizací. Auditoři doporučili zvolit právní formu obecně prospěšné společnosti, nástupnické organizace by pak měly mít přednost při poskytování finančních příspěvků města.

V hospodaření pražských divadel a některých kulturních organizací neodhalil audit za loňský rok žádná závažná pochybení. Organizace hospodaří zodpovědně, prověrky ale podle auditorů ještě nejsou kompletní, je třeba do závěrečných zpráv ještě zapracovat připomínky jednotlivých organizací.

Prověrka se týkala Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Divadla Na Zábradlí, Švandova divadla na Smíchově, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla na Vinohradech, Divadla Minor a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Auditoři také prověřili společnosti, které čerpají víceleté kulturní granty, tedy Divadlo Bez zábradlí, Divadelní spolek Kašpar, Divadlo Semafor, Dejvické divadlo, Divadlo Archa, DEAI/setkání - Roxy NoD, Rock Café, Motus a Pražskou komorní filharmonii.