Časy mění i Karla Gotta. Biene Mája ale nestárne

Berlín - Zlatý hlas z Prahy, jak se v německojazyčných zemích přezdívá Karlu Gottovi, se objeví v hraném životopisném snímku o německém raperu Bushidovi. Film s názvem Časy tě mění (Zeiten ändern dich) vstoupil dnes do německých kin. Na středeční premiéru v Berlíně přišel Gott i provokatér Bushido, který své fanoušky překvapil, když se po červeném koberci prošel ve smokingu.

Ve filmu hraje Bushido sám sebe. V příběhu plném zklamání, násilí a citů představuje ztroskotance, který touží po respektu. Pro mnohé je Bushidův život cestou ke slávě a společenskému vzestupu, o němž sami sní. Bushido nedokončil školu a je z něj hvězda. Zatímco jedny provokoval svými texty, jiní ho považují za idol.

K natáčení byl pozván také Karel Gott, který se po boku Bushida objevuje jako partner na pódiu. Loni spolu natočili hit Für immer jung, který se objevil na  albu Heavy Metal Payback a pronikl na přední příčky německých hitparád.

Bushido, který se narodil v Bonnu a který je po otci Tunisan, ve filmu dostává otázku, jaké to je žít v Německu jako cizinec. Jsem přece Němec, odpovídá. Premiéru si nenechalo ujít mnoho mladých z rodin přistěhovalců.

Německý tisk přinesl ke snímku smíšené kritiky, které se nevyhnuly ani scéně s Karlem Gottem. Mnichovský list Abendzeitung ji označuje za „bezvadný šaškovský námět“, který vlastně zastupuje celý režijní záměr, jímž chtějí autoři vysvětlit Bushidův fenomén: obratnost, hlučnost a pohádkovost.

Bushida zachrání Včelka Mája

Sekvence podle listu vypadá tak, že na koncertu u berlínské Braniborské brány fanoušci dlouhé minuty vyvolávají Bushida, ale scéna zůstává opuštěná. Raperův tým začíná být nervózní, protože nikdo neví, kde hlavní hvězda večera vězí. Aby se dav mladých fanoušků zklidnil, přichází jeden z členů týmu s nápadem: „Hej, Karle, ty máš přece jeden skvělý song!“ Karel Gott kývne a vstupuje na scénu.

Začíná intonovat věhlasnou Včelku Máju, na které vyrostly nejen generace německých, ale i českých dětí. Mladí fanoušci nejdřív rozladěně nevěří svým očím a uším, ale nejpozději od refrénu už stárnoucí hvězdu „berou“, zpívají s Gottem a koncert je prý zachráněn.

Berlínskému deníku Der Tagesspiegel se však film ani scéna s Gottem zjevně nelíbily. Finále u Braniborské brány stejně jako celý snímek podle listu není „baladou o vzestupu“, ale jen „dětskou televizní pohádkou“.

Agentura DDP naopak soudí, že je scéna s Karlem Gottem „cool“. „Svědčí to o umělecké třídě i nutné dávce sebeironie,“ uzavírá DDP.