Kawasakiho růže chce z Berlína do světa

Berlín - Tvůrci českého filmu Kawasakiho růže, který má dnes mezinárodní premiéru na filmovém festivalu Berlinale, věří, že uvedení na jedné z největších přehlídek v Evropě snímku pomůže prodat ho do celého světa. Na tiskové konferenci před večerní premiérou to prohlásil producent Rudolf Biermann. Zájem o něj prý je, což potvrdila už ranní projekce pro novináře, kam navzdory brzké hodině dorazilo přes 60 žurnalistů.

Ranní promítání pro mediální zástupce na festivalu ale naznačilo, že téma snímku je univerzálně přenosné. „Je to film, který nás nutí bojovat proti zjednodušování,“ vyzdvihl jeho přednosti jeden americký novinář. Námět i pojetí si pochvalovala také jeho německá kolegyně, podle níž německé publikum snímek jednoznačně přijme.

„Myslíme si, že to bude mít jednoznačný dosah a že se prodá po celém světě,“ slibuje si jeden z producentů novinky režiséra Jana Hřebejka od účasti na 60. ročníku Berlinale. V to věří i představitel hlavní role, slovenský herec Martin Huba: „Věřím, že se dostane do povědomí a že mu to mírně pomůže.“

Oproti předchozím spíše komediálním snímkům zvolila tentokrát osvědčená autorská dvojice Jan Hřebejk a scenárista Petr Jarchovský velmi citlivé téma vyrovnávání se s prohřešky z komunistické éry, které je dodnes aktuální i v Německu. Hlavní důvod, proč chtěli tvůrci mezinárodní premiéru mít právě v Berlíně, to ale prý nebyl. „Rozhodně jsme s tím nekalkulovali,“ řekl Biermann, i když připustil, že toto téma může publikum berlínského festivalu zajímat.

„Naše projekce na Berlinale je pokusem ukázat, že se taky snažíme o vyrovnávání s nedávnou minulostí,“ doplnil Hřebejk ke skutečnosti, že tato problematika nebyla dosud v české kinematografii často zpracovávána. A když, tak humorněji laděnými snímky, jako byl například jeho populární film Pelíšky. „Proto jsme taky šťastní, že Kawasakiho růži máme v Berlíně, kde stála 30 let zeď mezi dvěma městy,“ dodal Hřebejk.

Režisér věří, že jeho film bude srozumitelný také pro mezinárodní publikum, i když pojednává o specificky středoevropském tématu odhalování spolupráce s komunistickou tajnou policií a udávání známých kvůli kariéře nebo rodině. „My doufáme, že to někdo pochopí, ale jak to pochopí a jestli, tak to nevíme,“ řekl českým novinářům po tiskové konferenci.

Martin Huba v jedné z klíčových scén filmu Jana Hřebejka
Zdroj: fotografie poskytl Bontonfilm