Autentický Michel Auder se opět ubytuje v hotelu Chelsea

Praha – Leonard Cohen nebo Bob Dylan napsali v hotelu Chelsea své nejslavnější písně. Z rozchodu s Marilyn Monroe se tu léčil Arthur Miller, Arthur C. Clarke tady napsal román 2001: Vesmírná odysea. Život ve slavném newyorském hotelu představují dva výstavní projekty v Centru současného umění DOX – Pohled zevnitř a Přízraky bohémy. Součástí druhé expozice jsou i videa a filmy dokumentující život v hotelu Chelsea, které ze svých materiálů pro výstavu zpracoval Michel Auder. Setkat se s tímto průkopníkem videoartu mohou zájemci dnes v 18:00 osobně v DOX.

„Dnes se ukazuje, že Auderova tvorba je jedna z nejautentičtějších. V DOX ji tvoří kratičké ústřižky, mozaika autentických záběrů. Je jedním z mála umělců, kteří zachytili Warhola nestylizovaného, protože byl natolik ponořený do své vlastní dokumentace,“ přibližuje Přízraky bohémy ředitel DOX Leoš Válka.

Auder žil v hotelu Chelsea se svou ženou Vivou, jednou z Warholových superhvězd, a jejich malou dcerou v letech 1969 až 1973. Z této doby pochází i videozáznamy ze života obyvatel hotelu, které se staly součástí výstavy v DOX.

Záznamy pořizoval Auder na přenosnou kameru, kterou začal používat jako jeden z prvních umělců. „Ruční kamera je spíše jako literatura než jako televize. Protože autor stejně jako kamera může dělat všechno zároveň,“ říká o vzniku autentických záběrů sám Auder.

Na dnešním setkání v DOX promluví Auder o svých dílech na výstavě i o přátelství s legendárními postavami newyorské bohémy. „Chelsea Hotel nebyla komunita, fungoval jako město ve městě,“ popisuje legendární adresu Leoš Válka. „Michel Auder pomocí své videokamery natáčel střípky života jeho obyvatel. Na výstavě je vidět jejich mix, koláž, v níž je mnoho emocí a atmosféry okamžiku, ale tím, že jsou poskládané dohromady, vytváří komplexnější obraz. Člověk má dojem, že je bezprostředním účastníkem situací.“

Na začátky videoartu v hotelu Chelsea zavzpomínal i Auder: „Tehdy jsme byli svobodnější. Lidé si neuvědomovali moc kamery, takže byli otevřenější. Dnes každý ví, že kamera může být i zneužita.“

Michel Auder, francouzský umělec žijící v New Yorku, natáčí na video život kolem sebe čtyřicet let. Jednu z prvních videokamer si koupil na trhu v roce 1969. K jeho filmům patří například Keeping Busy (1969), Chelsea Girls with Andy Warhol, (1971-1976), Portrait of Alice Neel (1976-1982) nebo The Feature (2007).

Výstava Chelsea Hotel: Přízraky bohémy v DOX se soustřeďuje na tři klíčové autory spojené s legendárním hotelem - na Harryho Smithe, Andyho Warhola a Roberta Mapplethorpa. Součástí expozice jsou i videa a filmy Jonase Mekase a Michela Audera, v nichž oba umělci zpracovali pro výstavu materiál ze svých archivů týkající se hotelu Chelsea. Výstava potrvá do 29. 3., druhá expozice „chelsea“ projektu Julie Calfee: Chelsea Hotel, pohled zevnitř byla prodloužena do 15. 3.