Sezona 2010/2011 v ND - méně klasická, více moderní

Praha – K oživení znovuzískaného prostoru Nové scény, modernímu inscenačnímu pojetí a dramaturgické novosti by mělo přispět šestnáct premiér, které na následující sezonu chystá pražské Národní divadlo. Dvě premiéry uvede balet, pět opera a devět činohra. Vzhledem k finanční situaci zlaté kapličky není ale jisté, že se program sezony podaří docela vyplnit. Už teď je jasné, že se některé z projektů představí ve skromnější verzi.

„Národní divadlo jde v tuto chvíli se všemi uměleckými trendy, s nimiž má jít. Problém má spíše náš konzervativní divák, který přijíždí do zlaté kapličky a chtěl by vidět kostýmovou klasiku,“ prohlásil o dramaturgii Národního divadla jeho ředitel Ondřej Černý. Dodal, že nová sezona by měla být plná moderního inscenačního pojetí.

Činohra čekala na Godota, teď čeká na Čapka 

Moderní přístup se projeví především na Nové scéně, kam se počátkem roku vrátila činohra ND Beckettovým Čekáním na Godota. V budově Laterny magiky budou uvedeny v prosinci 2010 Špinavé ruce od Jeana-Paula Sartra v režii Ivana Rajmonta a v únoru 2011 se návštěvníci mohou těšit na Zkrocení zlé ženy (režie Martin Čičvák).

Nejočekávanější z devíti činoherních premiér bude zřejmě Čapkova Věc Makropulos v režii Roberta Wilsona. Premiéra hry se zpěvačkou Soňou Červenou v hlavní roli se uskuteční 6. ledna 2011 ve Stavovském divadle. Wilson se českému publiku představí už o půl roku dříve při operní premiéře Janáčkovy Káti Kabanové. „Je pravděpodobně nejslavnějším režisérem současnosti. Pracuje poměrně specifickým způsobem, jeho díla jsou velmi výtvarná,“ dodává šéf činohry ND Michal Dočekal.

Věc Makropulos není v příští sezoně jedinou hrou českého autora. Do programu bude zařazeno také drama Josefa Topela Konec masopustu, kterou bude režírovat Jan Antonín Pitínský. V Divadle Kolowrat uvedou hru Smích od Lenky Lagronové, navazující na hru Pláč, v níž excelují Taťjana Medvecká a Jana Boušková. Druhou kolowratskou premiérou bude jeden z vítězných textů dramatické soutěže doprovázející Ceny Alfréda Radoka.

Opera v opeře i v industriální hale 

Po soudobé tvorbě sáhne i balet a opera. Na Nové scéně představí v březnu 2011 filmová režisérka Alice Nellis ve spolupráci s dirigentem Petrem Kofroněm soudobou komorní operu amerického skladatele Philipa Glasse Les Enfants Terribles, inspirovanou stejnojmenným dílem Jeana Cocteaua.

Vrcholem sezony 2010/2011 bude podle šéfa opery Jiřího Heřmana netradiční operní projekt v režii Davida Radoka. Inscenace Janáčkova operního opusu Z mrtvého domu se z jeviště ND přesune také do industriální haly ve Vysočanech.

I v následující sezoně se soubor opery vrátí k opernímu dílu Bohuslava Martinů jednoaktovou operou Adriana. Titul však bude vzhledem k omezenému rozpočtu uveden ne ve scénické, ale v hudební podobě. Šéfdirigent Tomáš Netopil kromě Martinů nastuduje také Únos ze serailu, který obohatí mozartovský repertoár ve Stavovském divadle. Po delší odmlce se do opery ND vrátí dílo Richarda Wagnera Parsifal. Spolu s Jiřím Heřmanem ho nastuduje americký dirigent John Fiore, který před pěti lety sklidil nadšení za Wagnerův Prsten Nibelungův.

Na Amerikanu se nedostane, na Popelku stačí 

Uskromnit se bude muset také balet Národního divadla. Kvůli sníženému rozpočtu neuvede plánované třetí pokračování projektu Amerikana, v němž v minulých letech představil tvorbu nejvýznamnějších amerických choreografů 20. století.

První premiérou v nové sezoně místo toho bude Svěcení jara, mozaika nejnovějších choreografií Petra Zusky. Jednou z nich se balet ND poprvé představí i během hostování na světové výstavě v Šanghaji letos v květnu.

Druhou baletní premiérou bude Popelka s hudbou Sergeje Prokofjeva, tentokrát půjde o verzi francouzského choreografa Jeana-Christopha Maillota. A tradičně se na scénu Stavovského divadla vrátí Miniatury – večer složený z aktuálních subtilnějších choreografií z dílen mladých tvůrců.