Po olympiádě Rakousko opět ponocuje - kvůli Oscarům

Vídeň – Rakousko zapomnělo na debakl svých sjezdařů na olympiádě a žije oscarovým kláním. Už třetí rok za sebou totiž figuruje film rakouského režiséra mezi pěticí nejlepších neanglicky mluvených snímků. Rakušané mají letos šanci získat celkem tři zlaté sošky – kromě Oscara za nejlepší zahraniční film, také po jednom pro nejlepšího herce ve vedlejší roli a za nejlepší kameru.

Předloni si Rakousko odneslo sošku za Ďáblovu dílnu v režii Stefana Ruzowitzkého. Loni se probojovalo mezi pět nejlepších cizojazyčných snímků s Revanche (Odveta, režie: Götz Spielmann) z vídeňského podsvětí. Letos je se dvěma nominacemi (nejlepší film, kamera) rakouským oscarovým želízkem Bílá stuha Michaela Hanekeho, příběh o kořenech zla.

Proti kameramanovi Christianu Bergerovi ovšem stojí kameraman veleúspěšného Avataru Mauro Fiore, takže kritici naději na úspěch rakouského zástupce moc nevidí. Mnohem větší šance připisují herci Christophu Waltzovi, který má na dosah sošku za vedlejší roli v Tarantinových Hanebných panchartech, v nichž si zahrál „lovce Židů“ Hanse Landu.

Video Reportáž Jana Moláčka
video

Reportáž Jana Moláčka

Kapesné od rodičů i bohatého strýčka

„Rakousko má dobré filmy, i když se o tom ani u nás často neví. Scéna je pestrá, je tu hodně silných režisérů s výrazným rukopisem. Haneke je typický v tom, že 15 let točí podle sebe a bez kompromisů. A teď konečně triumfuje,“ říká o rakouské kinematografii filmový recenzent Christoph Huber.

Podle tvůrců přispívá k úspěchu rakouských snímků i zákon o podpoře kinematografie, který si filmaři prosadili v roce 1980. Do filmové tvorby putuje z veřejných zdrojů kolem 60 milionů eur ročně. Zdejší tvůrci mají také bohatého strýčka. Ďáblova dílna i Bílá stuha vznikly z velké části za německé peníze. Rakousko se ale muselo smířit s tím, že film s rakouským scénářem, režií i kamerou letos na Oscara oficiálně nominovalo Německo.

Christoph Waltz ve filmu Hanebný pancharti
Zdroj: Bontonfilm