Nové vlaky má drahám zaplatit 10 miliard z obligací

Praha – Nové či modernizované vlaky, které by omladily dosavadní přestárlý vozový park, chtějí České dráhy financovat z obligací. Vydat by je měly po roce 2012 a jejich prodejem plánují utržit minimálně deset miliard korun. Na Žofínském fóru to dnes řekl generální ředitel drah Petr Žaluda.

„Chceme tak nahradit dosavadní způsoby financování,“ uvedl Žaluda. Firma nyní hradí nákup a rekonstrukci vozidel především z úvěrů od evropské železniční kampeličky Eurofima a z peněz za prodaný majetek.

Po kolejích v padesátiletém vlaku

Žaluda zdůraznil, že České dráhy mají třetí nejstarší vozový park v Evropě po Maďarsku a Slovinsku. Průměrné stáří vagonů a lokomotiv Českých drah překročilo 26 let, některým soupravám už ale táhne i na padesátku.

Podle Žaludy by bylo nutné investovat minimálně osm miliard korun ročně, aby se vozový park významně omladil. Letos přitom na koleje vyjedou nové vozy za 4,5 miliardy korun.

Cesta k vydání obligací však nebude jednoduchá. Dráhy letos přecházejí na mezinárodní účetní standardy, příští rok chtějí usilovat o mezinárodní rating. V roce 2011 by se mělo vydání obligací připravovat.

Podle Žaludy si budou moci dráhy dovolit vydat obligace i díky dorovnání ztrát z regionální dopravy ze strany státu. Stát se zavázal přispívat příštích deset let na lokálky 2,7 miliardy ročně, což prý dává firmě podnikatelskou jistotu. K tomu připlácí ministerstvo dopravy 3,8 miliardy za objednané rychlíky a kraje necelých pět miliard za regionální vlaky.

Sedadla ve vlaku
Sedadla ve vlaku