Klienti českých bank získají nové výhody - zdánlivě

Praha – Evropská unie vydala závazné nařízení týkající se klientských služeb u peněžních ústavů v České republice. Od 1. listopadu budou muset všechny banky svým uživatelům garantovat převod z účtu během jediného dne, blokaci ukradené karty zdarma nebo bezplatné měsíční výpisy. Poplatky ze sazebníků však nemusí vymizet, podle mnohých odborníků se pouze přesunou do jiných položek.

Blokace ztracené či odcizené karty přijde klienta některé banky až na 2000 korun. Tento poplatek by měl od začátku listopadu oficiálně zmizet, stejná platba se však může objevit v jiné formě. „Když bude nějaký poplatek zrušen, třeba za blokaci platební karty, tak se může jmenovat jinak, například za vydání karty, a ten klient to zaplatí stejně v jiném poplatku,“ upozorňuje Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.cz.

Michal Mošnička, společnost Scott & Rose:

„Banky se v podstatě snaží nějakým způsobem poplatky vyvážit, Je to určité přeskupování. Každá banka k tomu přistupuje různým způsobem. Některá zpoplatňuje informace z bankomatu, některá platební transakce atd. Je to o nabídce bank. Ty poplatky v ČR opravdu nejsou nejlevnější. Na druhou stranu, v poslední době se nezvyšovaly a nabídka v Česku je doopravdy široká, klient může volit.“

Video Rozhovor s Michalem Mošničkou
video

Rozhovor s Michalem Mošničkou

Podle nové směrnice také každá banka ručí za veškeré škody, které klientovi vzniknou při zneužití karty. Jeho spoluúčast bude krácena na 150 eur. „Komerční banka bude limit 150 eur vztahovat nikoli na jednu transakci, ale na součet částek všech transakcí, ke kterým došlo na zneužité kartě,“ představila mluvčí banky Monika Klucová. Klient, kterému je odcizena karta a použita například třikrát, by tedy mohl ručit částkou do výše 430 eur.

Výpisy z účtů bude banka nově poskytovat zdarma a sama si zvolí způsob zasílání. Mezi ústavy převažuje možnost elektronické cesty. „Pokud ovšem klient chce, abychom mu výpis zasílali poštou domů, bude platit poplatek ve výši poštovného,“ ozřejmil mluvčí Reiffeisen Bank Tomáš Kofroň. Poštovní poplatek například v případě Komerční banky představuje 20 korun. Zasílání poštou by tedy mělo být standardně zpoplatněno, při přání elektronického informování však banky vyhoví nové evropské směrnici.