Stane se Česko rájem fastfoodu?

Praha – Česká republika se stává zemí zaslíbenou fastfoodu. Na zdejším trhu v současnosti figuruje už několik řetězců s rychlým občerstvením, v následujících letech zde přibude dalších dvacet zahraničních restaurací. V republice se přitom chtějí zabydlet i nové formy zámořských podniků, které preferují nabídku zážitkové gastronomie. Podle odborníků je na českém trhu s rychlým občerstvením pro nové hráče stále místo.  

Česká a slovenská federativní republika byla v pořadí 58. zemí, ve které svou pobočku otevřel původem kalifornský řetězec McDonald´s. První restauraci přitom otevřeli bratři McDonaldové už v roce 1940. O 52 let později českoslovenští občané poprvé zavítali do pražské restaurace s rychlým občerstvením dle amerického typu. „Začínali jsme s jednou restaurací, včera jsme otevřeli už 79.,“ uvedla mluvčí McDonald´s ČR Drahomíra Jiráková.

Rychlé občerstvení se už dávno neomezuje pouze na populární burgery. Díky franšízovým licencím už na našem trhu své produkty nabízejí kavárenské řetězce, sushi bary, pizzerie, nebo bageterie. „První restaurace, kterou jsme otevírali, to bylo spojeno s velkými problémy, nicméně po těch šesti letech vidíme významné nárůsty místních zákazníků,“ popsal David Biskup z řetězce Subway.

Na českém restauračním trhu se chystá prorazit na dvacet nových značek. „Oni teprve klepají na český trh, snaží se tu najít investory a partnery, kteří jim pomohou se rozvíjet. Asi třetina má šanci zakotvit první rok,“ poznamenal Jaroslav Tamchyna z České asociace franchisingu. „V současné době to načasování není úplně špatné, kvůli dopadům krize se uvolňují zajímavé lokality, naopak se však mohou zvyšovat nájmy. Ten trh roste jako celek a prodejny klasických pokrmů jsou pořád na stejné úrovni. Noví hráči daleko více pracují s marketingem,“ uvedl manažer sítě Paneria Miroslav Pácl.

Úplnou novinkou budou restaurace se zážitkovým stravováním. Svým zákazníkům chtějí kromě chuťového uspokojení nabídnout také atraktivní optický zážitek a zábavu. „Přicházejí noví hráči, někteří se vyvíjí, jiní odcházejí. Pro zákazníky je to dobře a pro nás taky,“ dodává Jiráková.

Mezi dominujícími zahraničními firmami se na našem trhu dokázal prosadit i český řetězec – bageterie Paneria. Letos slaví 140. výročí a chystá se expandovat i za hranice. Do současnosti má Paneria 24 poboček v republice.

Pro zámořské strávníky je fastfood zejména v době krize velkým lákadlem, neboť se v něm mohou najíst levně. V porovnání s nimi Češi v našich pobočkách zaplatí stále o něco více než za hotové menu v běžných restauracích. „Když to srovnáme, tak skutečně vůči kupní síle vychází fastfoody dráž. Ty řetězce pracují s velmi tvrdými, přísnými standardy, většina surovin dochází ze zahraničí, jsou kupovány za eura, což tu cenu navyšuje. Musíme také počítat s tím, že si připlatíme za značku,“ vysvětluje Pácl.

Počátky společnosti McDonald´s
Počátky společnosti McDonald´s
Více fotek
  • Počátky společnosti McDonald´s autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1181/118061.jpg
  • Bageterie autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1181/118062.jpg
  • Zákazník rychlého občerstvení autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1041/104067.jpg