Dozorčí rada ČSA bude dál jednat o záchraně společnosti

Praha - Aktuální zasedání dozorčí rady Českých aerolinií bude mít dnes na programu druhou část. Zatímco pondělní jednání přineslo zásadní personální změny, dnes má nový šéf představenstva ČSA a zároveň ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák se členy rady dojít k definitivnímu plánu záchrany aerolinií. Uvedl to nový šéf dozorčí rady Miroslav Zámečník. Pracuje se zejména na dohodě s piloty ohledně míry snížení platů.

Dvořákovým klíčovým úkolem bude prosazení nižších platů. Rada trvá na tom, že platy pilotů se musejí snížit od listopadu o 30 procent, letušek o 15 procent a ostatních zaměstnanců o pět procent. Zároveň by se mzdy měly minimálně na příští rok zmrazit. Firma by na mzdových nákladech měla ušetřit miliardu korun ročně. Piloti však zatím oficiálně nabídli pouze 15procentní snížení, jsou však ochotni o navrženém opatření jednat. „Musí dojít ke snížení mezd. Chceme se podílet na té záchraně. Proběhlo snížení zhruba o 7 procent, máme mandát na 40procentní snížení pro letošní rok. To znamená, že od prvního listopadu může dojít za určitých okolností k 33procentnímu snížení mezd,“ řekl pro ČT šéf odboru pilotů Filip Gaspar.

Zároveň ale piloti trvají na svém starším požadavku, podle kterého se do snížení platů mají započítávat i některé zaměstnanecké výhody. Dodnes zatím souhlasili se snížením o 15 procent, letušky o 10 a ostatní zaměstnanci o 5 procent. „Osm z devíti odborových organizací deklarovalo, že tuto dohodu jsou schopni podepsat k 1. listopadu. To je výrazný posun a společnosti to pomůže, vyjádřeno v ročním hospodaření, k úsporám kolem 600 milionů korun,“ řekl bývalý šéf představenstva ČSA Radomír Lašák.

Ke vstřícnosti mohl vést radikální návrh Nováka

Za současným vstřícným postojem odborů stojí podle spekulací radikální návrh bývalého šéfa dozorčí rady Václava Nováka, který chtěl pilotům ze mzdy odebrat až 45 procent. „Připouštím, že nasazením té tvrdší varianty jsme přispěli značnou měrou k tomu, že nakonec piloti souhlasili s tím, s čím souhlasili,“ dodal Novák.

O záchraně firmy, která v pololetí vykázala ztrátu 1,8 miliardy korun, se hovoří už dlouho. Již dříve rada schválila plán prezidenta Radomíra Lašáka, který počítá například s redukcí flotily z 50 letadel na 45, společným odbavováním cestujících a zavazadel s pražským letištěm, prodejem bezcelních obchodů, dalšími úvěry od bank nebo propuštěním 860 lidí.

Pondělním jmenováním Dvořáka do čela představenstva se aerolinie a letiště personálně propojily. Aerolinie by tímto řešením mohly získat stabilitu, důvěru financujících bank a zřejmě i úvěry od vysoce ziskové společnosti Letiště Praha. O možných společných projektech či kapitálovém propojení se bude teprve jednat.