Krize přiměla obchodníky zapojit zákazníky do rozhodování o cenách

Praha – Lidé se stali v době krize mnohem citlivější ve vnímání cen v obchodech. V honbě za co nejvýhodnější cenovou nabídkou stále častěji střídají obchody. Aby si udržely obchodní řetězce zákazníky, snaží se v poslední době mnohem více zapojit veřejnost do rozhodování o cenách, ale i o nabídce zboží. Využívají k tomu mimo jiné spotřebitelské panely nebo pravidelné ankety.

„V prvním čtvrtletí letošního roku došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k jednorázovému poklesu loajality u všech významných řetězců. I ty nejúspěšnější řetězce získávají jen maximálně pětinu z celkového objemu relevantních výdajů svých zákazníků,“ upozornila společnost Blue Events.

K větší spolupráci se zákazníky již proto sáhla například síť diskontních prodejen Penny Market. Nyní vybírá dobrovolníky z řad svých zákazníků, kteří se budou pravidelně scházet s vedením tohoto obchodního řetězce a projednávat návrhy a připomínky týkající se sortimentu, kvality či nabízených služeb.

„Senát zákazníků Penny je pro nás optimální možností, jak Penny zacílit ještě lépe, regionálněji,“ sdělil jednatel společnosti Penny Market Klaus Schneider.

Zákazníci hypermarketů Globus zase mohou od letošního září rozhodovat o tom, které výrobky budou moci v akčních nabídkách nakupovat levněji. Anketa se týká vždy jednoho výrobku v osmi hlavních kategoriích zboží. „Akce má zajímavý ohlas u zákazníků. Uspořádáme ještě jedno kolo, pak ji vyhodnotíme a rozhodneme, zda budeme pokračovat,“ informoval mluvčí společnosti Globus ČR Boris Malý.