Pivovary nechtějí zveřejňovat data, bojí se antimonopolního úřadu

Praha – Trojice největších tuzemských pivovarů - Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Heineken -  přestala od srpna poskytovat Českému svazu pivovarů údaje o své výrobě. Mají totiž obavy z případných postihů od antimonopolního úřadu. Společně teď hledají nové, pro všechny přijatelné řešení.

Až do letošního července posílaly pivovary každý měsíc svazu výsledky o své výrobě. Ten z nich pak zpracovával statistiky, které sloužily především pro potřeby samotných pivovarů. Mohly tak prakticky sdílet informace s konkurencí. Teď je ale vše jinak.

„Nejenom my, ale všechny pivovary měly potenciální soutěžně-právní riziko při tomto sdílení dat,“ uvedl mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček. Konkurenční Staropramen a Heineken tyto důvody potvrdily. Právníci jednotlivých pivovarů a svazu už hledají způsob, jak a jaká data mohou pivovary poskytovat, aby se nedostaly do rozporu s antimonopolním zákonem.

Data zveřejníme dohromady

Podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého by mohlo celou situaci vyřešit, kdyby data byla zveřejňována za celý pivovarnický průmysl a ne za každý pivovar zvlášť, jako tomu bylo doposud. Pivovary navíc chtějí cenné údaje o výrobě zveřejňovat dodatečně, a to až se čtvrtletní nebo půlroční prodlevou.

„Naše společnost je připravena nová pravidla, budou-li Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže shledána v pořádku, plně respektovat a příslušné údaje Českému svazu pivovarů a sladoven pro jeho interní účely bezodkladně začít dodávat,“ zdůraznil mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.

Vše tak bude záviset pouze na konečném stanovisku antimonopolního úřadu, zda nový návrh, který vzejde z jednání pivovarníků, posvětí.