Dálniční známky zřejmě o pětinu podraží

Praha - Ministerstvo dopravy chce příští rok zvýšit cenu roční dálniční známky pro osobní vozy ze současných 1 000 korun na 1 200 korun. Hlavní příčinou je stále větší rozsah dálniční sítě, uvedl dnes mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Návrhem ministra dopravy Gustáva Slamečky se bude v pondělí zabývat vláda. Zdražit mají kromě celoročních kuponů rovněž měsíční známky. Ceny těchto známek by měly vzrůst o 20 korun na 350 korun.

K dalším změnám by mělo patřit zrušení stávajících sedmidenních známek, které budou nahrazeny desetidenními a jejich cena by se měla pohybovat kolem 250 korun. Sedmidenní kupon pro tento rok stojí 220 korun. „Naposledy jsme zdražovali známky na rok 2008, kdy byla dálniční síť o více než 100 kilometrů kratší, než očekáváme příští rok,“ uvedl Hanzelka.

Ceny dálničních známek by v roce 2009 a 2010 měly podle představ ministerstva dopravy vypadat zhruba takto: kupon R (roční), stojící dosud 1 000, se cenově zvýší na 1 200 Kč, kupon M (měsíční), dosud v hodnotě 330 Kč, by stál 350 Kč a nově vzniklý kupon D (desetidenní) by měl hodnotu 250 korun.

Jak uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy, schválené zdražení je výsledkem jednání ekonomických ministrů. Ti nakonec zvolili dražší ze dvou zvažovaných variant. Ta levnější počítala s cenou známky na celý rok 2010 ve výši 1100 korun.

Více peněz za stále nekvalitní dálnice

Proti návrhu na zdražování dálničních známek se staví Ústřední Automotoklub ČR (ÚAMK). „Návrh vnímáme jako velmi diskutabilní vzhledem k dopadům krize na životní úroveň většiny motoristů. Proti zdražení hovoří i špatná kvalita dálniční sítě,“ uvedl mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik. Zároveň vyjádřil obavu, že vybrané prostředky stát nevrátí zpět do výstavby dálnic.

Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK:

„Například Belgie, která je srovnatelná s Českou republikou, má zhruba dvakrát delší dálniční síť, má výrazně kvalitnější dálnice a zpoplatněná není vůbec.“

Z poplatků za dálniční známky vybere stát ročně necelé tři miliardy korun. Příští rok by to však mělo být o něco méně, známky totiž přestanou platit malé nákladní vozy od 3,5 tuny do 12 tun, které nově začnou platit mýtné. Mýtné sazby ministerstvo zatím nestanovilo.

Za jízdu po dálnici si v České republice povinně zaplatíme od roku 1995. Tehdy měla roční známka pro osobní vůz hodnotu 400 korun. Při současné tisícikorunové sazbě patří Česko v rámci Evropské unie k průměru. Například v Rakousku stojí roční známka v přepočtu necelé dva tisíce korun. Jenže - Rakušané v průměru vydělávají skoro dvojnásobek toho, co Češi. Úroveň českých dálnic je navíc většinou horší než v zahraničí.