ČSA zůstanou v rukou státu

Praha – České aerolinie (ČSA) se privatizovat nebudou. Vláda dnes na základě doporučení ministra financí Eduarda Janoty rozhodla, že jedinému zájemci o koupi konsorciu firem Unimex a Travel Service ČSA neprodá. Důvodem dnešního rozhodnutí nebyla jen nabídnutá cena, ale mimo jiné také fakt, že konsorcium chtělo peníze splácet a nepředložilo kabinetu dostatečné garance toho, že všechny splátky zaplatí.

„Ta cena, která byla nabídnuta, řádově jedna miliarda korun, nebyla jediným kritériem, které rozhodlo o neprivatizování. Tam byla celá řada dalších podmínek, které šly nad rámec smluvních dokumentů, které nabídla společnost Unimex Travel Service a o kterých oni sami museli vědět, že je vláda nemůže akceptovat,“ vysvětlil dnešní rozhodnutí kabinetu Janota.

Problémem bylo například splácení nabídnuté ceny ve výši jedné miliardy korun. Peníze chtěl Unimex a Travel Service splácet až do roku 2013. Takový postup byl ale podle Janoty v rozporu s dřívějším usnesením vlády.

Video Reportáž Hany Vorlíčkové a Davida Borka
video

Reportáž Hany Vorlíčkové a Davida Borka

Konsorcium navíc požadovalo vynulování vlastního kapitálu až do vypořádání transakce, tedy nejdéle do června příštího roku. „To mohlo evokovat, že ta ztráta by mohla být až někde kolem 2,5 miliardy korun, protože ke konci srpna byl vlastní kapitál záporný ve výši 1,2 miliardy korun,“ uvedl Janota.

Dalším kamenem úrazu, který nakonec rozhodl o zastavení privatizace, byl např. požadavek na prodloužení smluv s Letištěm Praha až do konce roku 2015. Konsorcium prý navíc nesložilo kauci 20 milionů korun a mohlo být z tendru vyloučeno již dříve. Ministerstvo financí však chtělo dotáhnout proces privatizace do konce.

Co bude s ČSA dál?

„To, co bude následovat, je restrukturalizační program, abychom zabránili tomu, že tomu podniku vyschne v historicky dohledné době cash flow čili dostal by se do vážných problémů, které by už směřovaly spíše k volnému pádu,“ uvedl premiér Jan Fischer.


Konkrétní podobu restrukturalizačního plánu musí schválit valná hromada. Janota věří, že jeho podoba by měla být známá do konce měsíce. Ve hře je podle ministra mimo jiné zeštíhlení dozorčí rady i představenstva ČSA.

Spojení ČSA s letištěm Praha se nechystá

Přestože předsedu představenstva aerolinek Radomíra Lašáka nahradil dosavadní ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák, užší spojení mezi ČSA a Letištěm Praha, které by pomohlo s financováním letecké společnosti, vláda nechystá. „Ani dnes ani do blízké budoucnosti nikdo neschvaloval fúzi ČSA a Letiště Praha. V žádném případě. My maximálně budeme spoléhat na standardní spolupráci,“ zdůraznil Janota.

ČSA nyní bojují o přežití. Ke konci roku očekávají ztrátu 3,3 miliardy korun. Pomoci přežít zimu má podle Janoty aerolinkám zrušení zástavních práv spojených s úvěrem od státního podniku Osinek, o čemž dnes rovněž rozhodla vláda. Úvěr má být následně kapitalizován, čímž by stát de facto nalil do aerolinek 2,5 miliardy korun. Místo vrácení dlužné částky by dostal akcie ČSA. Tento krok má aerolinkám umožnit přežít zimu. Pokud by se tak nestalo, došly by ČSA už v listopadu peníze na provoz.

Jan Procházka, analytik Cyrrus:

„Bude důležité přežít těžkou zimu a těžké jaro, samozřejmě může se stát, že se situace ještě výrazněji zhorší.“