Vánoce letos vyjdou levněji, slevy jsou větší

Praha - Předvánoční nákupy by letos měly vyjít levněji. Obchodníci už odstartovali hlavní sezonu akčních nabídek a předvánočních slev. Ty jsou letos vyšší než loni, protože obchodníci se jejich prostřednictvím snaží povzbudit zákazníky k útratám, které utlumila hospodářská krize. Sezonní zboží nebo pochutiny na vánoční stůl tak mohou lidé pořídit o desítky procent levněji.

„Od středy zlevníme několik stovek druhů zboží z oblasti potravin, textilu, elektroniky, drogerie i obuvi. Týdenní slevy budou činit 30 až 40 procent, zatímco loni byly nejvýše 30 procent,“ uvedl mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr. Prodejny Albert budou v podobných slevových akcích pokračovat až do Vánoc.

Předvánoční slevy už začaly také v Tescu. „Díky akčním nabídkám zboží vyjde letos levněji, mnohdy až o 60 procent oproti původní ceně,“ řekla mluvčí řetězce Eva Karasová, podle které Tesco předvánoční slevy plánuje v několika vlnách. „Akční nabídky jsou větší a zahrnují více druhů zboží než dříve,“ podotkla.

Levnější televize i mouka

Češi by při letošních vánočních nákupech mohli ušetřit i díky tomu, že ceny spotřební elektroniky či potravin určených pro vánoční stůl ve srovnání s loňskem klesly. „Například ceny LCD a plazmových televizí, které patří mezi nejnakupovanější dárky pro celou rodinu, klesly meziročně přibližně o deset procent. Zákazníci ale ušetří i na potravinách. Třeba mouka zlevnila o více než 30 procent, cukr moučka o 20 procent a mandle o 35 procent,“ podotkla Karasová.

Už loni obchodníci zorganizovali předvánoční slevy, protože se báli, že kvůli nastupující krizi a teplému podzimu neprodají velké zásoby zimního sortimentu. Například zimní oblečení tehdy lidé mohli v hypermarketech Globus pořídit se slevou až několika desítek procent.

Letos budou slevy zřejmě ještě častější, protože mezi českými prodejci panuje před vánoční sezonou velká nervozita. Pětina Čechů totiž kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni, šetřit chtějí lidé hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácností podle průzkumu společnosti Unilever klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Podle Ivo Horáka ze společnosti Retail Info, která provozuje internetové stránky o nakupování AkcniCeny.cz je ale celý letošní rok ve znamení téměř nepřetržitých slevových akcí, pomocí nichž se obchodní řetězce snaží v době krize udržet zákazníky. „Před Vánocemi tentokrát musejí přijít s něčím velmi výrazným. Letos proto zkoušejí strategii, kterou uplatnili obchodníci na západ od našich hranic v minulém roce, a to posunout vlnu výprodejů před Vánoce,“ podotkl Horák.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi víc zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také víc zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, důvodem byly právě nižší ceny.

Nákupní centrum
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24