Vláda schválila plán na lepší financování vlakové přepravy v krajích

Praha - Vláda schválila plán, který zajistí krajům  peníze na regionální vlakovou dopravu. Železničáři od ledna budou od státu dostávat ročně 2,6 miliardy korun a z vlastních rozpočtů přidají 5,3 miliardy. Za deset let by tak za provoz spojů měly regiony zaplatit přes 80 miliard.  Regionální doprava byla dosud podle vedení Českých drah ztrátová, s příspěvkem krajů v hodnotě 5 miliard musel o 3 miliardy vyšší náklady každý rok dorovnat stát či právě největší tuzemský vlakový dopravce.

„Stát udělal rozpočtový závazek, ta suma se bude zvyšovat jenom o inflaci, která byla přesně definovaná,“ uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského bude společnost s novým opatřením mít možnost nakupovat zcela nové vlaky, musí však snížit své náklady. Jenom v příštím roce by totiž měla ušetřit 700 milionů korun.

Podle soukromých dopravců však bude memorandum znamenat pouze posílení monopolu Českých drah. „Kraje budou demotivovány, aby vypsaly výběrová řízení v souladu s evropskou legislativou a trh železnice se na dalších 15 let uzavře,“ předpovídá majitel společnosti Student Agency Radim Jančura.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů:

„Bude věcí jednotlivých reprezentací všech 14 krajů v ČR, jakým způsobem teď budou jednat - ať už s Českými drahami nebo také s potenciálními dalšími uchazeči.“

Ve hře jsou desítky miliard korun. Pokud totiž dopravce, který s krajem podepíše navrhovanou smlouvu, investuje alespoň do jednoho vlaku, bude moct dopravu provozovat o dalších pět déle. Nejde tedy celkem o 80 miliard, ale o 120. „Pokud kraje nevypíšou standardní výběrové řízení a budou oslovovat pouze jednoho zájemce, tedy pouze České dráhy, tak nemají žádné srovnání,“ dodal analytik Karel Potměšil. V Případě, že kraje uzavřou s Českými drahami dlouhodobou smlouvu bez vypsání tendru, chce Student Agency podat stížnost a nechat celou věc prošetřit Evropskou komisí.