Odbory pražského dopravního podniku protestují proti propouštění

Praha – Odborové organizace pražského Dopravního podniku nesouhlasí s plánovaným propouštěním. Nic na tom nezměnilo ani dnešní jednání s vedením firmy, které chce propustit zhruba 500 lidí z celkového počtu 11 tisíc zaměstnanců. O práci by měli přijít hlavně lidé v opravnách tramvají a autobusů. K propouštění Dopravní podnik přiměly finanční problémy. V prvním čtvrtletí zaznamenal ztrátu ve výši 2,3 miliardy korun. Ještě loni přitom hospodařil se ziskem téměř 51 milionů.

„Rezolutně nesouhlasíme,“ uvedl Petr Pulec z Odborového sdružení pražských dopraváků. Podle něj se na tomto přístupu shodly všechny odborové organizace. Odbory nevylučují, že by kvůli propouštění mohly stávkovat nebo požadovat výměnu vedení podniku.

Odboráři se obávají, že by propouštění mohlo vést ke zhoršení služeb Dopravního podniku. „Autobusy nebudou provozovány v takové kvalitě. Výměny poškozených autobusů na tratích se prodlouží jenom z důvodu toho, že budou chybět zaměstnanci,“ upozornil Jiří Čada z Odborového svazu autobusové dopravy.

Vedení Dopravního podniku, ale tento argument odborů neuznává. „Organizační změnu, která by něco takového znamenala, bychom ani nenavrhovali,“ zdůraznil personální ředitel Dopravního podniku Tomáš Petana. Propouštění je prý možné kvůli tomu, že DP nakupuje nové autobusy a tramvaje, ty staré se tedy nebudou muset tolik opravovat.

Ředitel dopravní podniku Martin Dvořák:

„Hledáme způsob, jak být efektivní. Je naší povinností přizpůsobit naše kapacity skutečným potřebám.“


Dopravní podnik tvrdí, že chce propouštěním ušetřit. Již první vlna, ve které k poslednímu lednu skončí zhruba 300 zaměstnanců, má podle vedení firmy ušetřit 65 milionů korun.

Odbory ale tvrdí, že se propouštění spíše prodraží, a to zvláště v případě, že se budou na úkony, které nyní vykonávají vlastní zaměstnanci podniku najímat externí firmy. „Vidíme tady různé firmy jako třeba České teplo, která nám chodila na údržbu kotelen za daleko víc peněz, než jsme to dělali my s vlastními lidmi,“ uvedl předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy Luboš Olejár.

Kvůli úsporám plánuje podnik mimo jiné omezit veškeré opravy majetku, renovovat se bude pouze to, co bude v havarijním stavu nebo bude ohrožovat bezpečnost a zdraví zaměstnanců nebo cestujících. Ani propuštění 500 zaměstnanců navíc zřejmě nebude konečné.

Dopravní podnik Praha
Dopravní podnik Praha