Datovou schránku si aktivovala sotva třetina firem

Praha – Datovou schránku si před povinným termínem samo aktivovalo jen 29 procent firem a 53 procent orgánů státní správy. Všem ostatním firmám a institucím, které mají povinnost od 1. listopadu schránku používat, se aktivovala automaticky. Na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády to uvedl ministr vnitra Martin Pecina.

"Dnes mohu konstatovat, že ze 7564 orgánů veřejné moci si schránku samo
aktivovalo 4043 těchto institucí, což je 53 procent. U právnických osob je
ten poměr bohužel mnohem horší - ze 342 115 právnických osob si aktivovalo schránku pouze 29 procent, 71 procent jsme museli aktivovat sami automaticky," řekl Pecina.

Vzhledem k velkému počtu těch, kteří si schránku neaktivovali sami a existuje u nich riziko, že o této povinnosti vůbec neví nebo neumí schránku používat, bude od příštího pondělí zvláštní tým ministerstva vnitra a České pošty sledovat, kolik uživatelů dostalo datovou zprávu a nevyzvedlo si ji. „Tyto osoby a instituce se budeme snažit kontaktovat,“ uvedl ministr. „Budeme se snažit o to, aby množina těch účastníků informačního systému datových schránek, kteří do něj dosud aktivně nevstoupili, byla menší a menší,“ dodal Pecina.

Video Reportáž Jana Osúcha a krajských redakcí
video

Reportáž Jana Osúcha a krajských redakcí

Datové schránky nahradily dopisování s úřady

Datové schránky musí od neděle povinně používat všechny úřady, státní instituce a společnosti zapsané v obchodním rejstříku. Systém nahradil papírovou komunikaci úřadů a firem. Firmy teď musejí počítat s tím, že pokud si zprávu zaslanou do schránky nepřečtou do deseti dnů, bude považována za doručenou.

Úřady firmám jasně vzkazují, ať na papírové obálky zapomenou. „Porušovali bychom zákon, pokud bychom systém dublovali tím, že bychom něco paralelně posílali poštou,“ vysvětluje vedoucí odboru vnitřních věcí pardubického magistrátu Petr Kramář.

Datová schránka není vyhrazena jen pro firmy a státní instituce. Lidé, kteří by s úřady také rádi komunikovali elektronicky, si o zřízení schránky mohou zažádat na kontaktních místech Czech POINT na obecních úřadech a poštách. Provoz datových schránek i odesílání zpráv budou bezplatné. Česká pošta, která je provozuje, bude za správu systému vybírat poplatky od státu.