Opel zůstane v rukou General Motors

Detroit - Správní rada General Motors rozhodla, že neprodá automobilku Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank. Místo prodeje plánuje General Motors restrukturalizaci Opelu v hodnotě zhruba tří miliard eur. Své rozhodnutí americká společnost zdůvodnila zlepšením obchodních podmínek a významným strategickým postavením Opelu ve svém portfoliu. V Německu vyvolalo rozhodnutí rozhořčení. Zdejší vláda chce po Američanech vrátit úvěr 1,5 miliardy eur ještě v listopadu a odbory hrozí stávkami. Nespokojenost dal najevo i ruský premiér Vladimir Putin.

„GM zjistil, že bez Opelu nemůže přežít a zaplatí jakoukoliv cenu. Evropská část koncernu bude hrát důležitou roli v jeho celosvětové strategii,“ prohlásil analytik společnosti Global Insight Automotive Christoph Stuermer. Americká firma se taky bála, že její technologie skončí v rukou krachujících ruských automobilek – přes partnera Magny, ruskou Sberbank.

Opel hrozí stávkou

Video Reportáž Jana Hreňa
video

Reportáž Jana Hreňa

Odbory už odmítly snižování platů dohodnuté s Magnou, trvají dokonce na jejich růstu. Na protest proti General Motors chystají od čtvrtka výstražné stávky. „Akce začnou v Německu a rozšíří se do celé Evropy,“ uvedl Klaus Franz, předseda podnikové rady Opel.

Správní rada General Motors schválila prodej Opelu již v září. Německo se zavázalo, že pokud si GM vybere jako kupce Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur. Objevila se však podezření, že Berlín si v dohodě o prodeji Opelu vymínil ochranu německých závodů automobilky na úkor továren v jiných zemích.

Evropská komise už dala najevo, že státní pomoc Německa prošetří. Evropští regulátoři správní radu General Motors vyzvali, aby potvrdila, že by rozhodla stejně, kdyby věděla, že slíbenou pomoc od německé vlády by získal jakýkoliv kupec.

GM stačí místo 4,5 miliardy eur miliardy tři

Nyní hodlá General Motors ozdravit Opel sám a namísto s 4,5 miliardami eur od německé vlády počítá s náklady 3 miliardy eur.

Zaměstnanec firmy Opel:

„Já myslím, že je jedno, kdo Opel vlastní, jestli GM, nebo Magna, důležité je, aby se postavil na nohy a abychom neztratili důvěru zákazníků.“

Společnosti Magna a Sberbank chtěly využít Opel k agresivní expanzi na ruském trhu. V evropských aktivitách Opelu však mělo podle jejich plánů zaniknout přes 10 000 pracovních míst. Opel nyní v Evropě zaměstnává kolem 50 000 lidí. Magna a Sberbank měly podle dohody v Opelu získat 55% podíl.