Bém ustavil krizový štáb pro řešení sporu s dopravci

Praha – Primátor Prahy Pavel Bém ustavil krizový štáb pro řešení situace v pražském dopravním podniku, členem této komise je i generální ředitel firmy Martin Dvořák. Na svém dnešním prvním zasedání si štáb stanovil za hlavní cíle odvrácení stávky odborů, řešení letošního financování dopravního podniku, návrh podmínek pro financování veřejné dopravy v Praze a dokončení přípravy dlouhodobé smlouvy města s dopravním podnikem na roky 2010 až 2019. Sdělil to mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

Ani mírnější návrhy pražského magistrátu na snížení platů a seškrtání zaměstnaneckých benefitů odboráře z pražského dopravního podniku zatím neuspokojují. Hrozba blízké stávky v hlavním městě proto i nadále trvá. Magistrát přišel s nejnovějším návrhem snížit platy vedení podniku o 30 a zaměstnanců o 7 procent. Odbory se však shodují, že metropole tímto návrhem stále nijak neřeší problém dlouhodobého podfinancování podniku. Primátor Prahy Pavel Bém označil jednání odborářů za manipulativní hrozbu a přirovnal ho také k vydírání. Návrh magistrátu by mohl podle něho přinést až 3 miliardy úspor. Šetření se pražský dopravní podnik prý v každé situaci nevyhne.

Dopravní sdružení se kvůli chybějícím dvěma miliardám v podnikové kase chystá na zastavení veřejné dopravy v celé metropoli. Denně přitom podnik přepraví až 3 miliony lidí. „My jsme ke stávce připraveni, stávka může začít kdykoli,“ vyjádřil Petr Pulec. Podle něj výzva ke snižování platů nic neřeší. „Stále je tam hrozba vyhození 500 zaměstnanců, nedofinancování dopravního podniku o 1,9 miliardy korun,“ dodal Pulec.

Magistrát chce chybějící peníze poskytnout formou půjčky, žádá za to však další úspory. Vedení podniku by si podle Béma mělo snížit platy o 30 procent, ostatní zaměstnanci pak o sedm procent. Žádá také snížení sociálních výhod, které mají zaměstnanci zaručené v kolektivní smlouvě. „Prostě se tam musí ušetřit, to je nezpochybnitelný fakt,“ řekl.

0

Pavel Bém:

„Není možné jednat pod tlakem té manipulativní hrozby. Já se to téměř zdráhám nazvat vydíráním, ale možná vydíráním stávkou.“

Město a dopravní podnik se neshodnou především na nákladech na provozní výdaje. Zatímco město se domnívá, že podniku by mělo přes sedm miliard stačit, podnik argumentuje podepsanou smlouvou o objednávce, ve které je cena za rozsah veřejné dopravy vyčíslena na asi 9,1 miliardy korun. „Náklady letošního roku jsou v konečném důsledku nižší než loni,“ řekl novinářům ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něj má ale letos podnik kvůli krizi nižší tržby, prodal méně majetku, než očekával, a musel zaplatit také některé daně, které se vztahovaly k loňskému roku. „Já si myslím, že je reálné něco ušetřit, ale musíme si udělat další výpočty,“ vylíčil Dvořák. 

Kdy konkrétně stávka vypukne, odboráři tají - přesné datum budou dojednávat na nedělní schůzce. Podle neoficiálních informací by to mohlo být už v úterý. Pokud se ani poté odboráři s městem nedohodnou, v následujících dnech hodlají ve stávce pokračovat. Podobný protest zatím Česko ještě nezažilo. Naposledy zasáhl dopravní kolaps před třemi lety Ústecký kraj - kvůli sporům mezi krajským úřadem a tehdejším monopolním dopravcem nevyjely stovky autobusů. Problémy dostat se do práce nebo škol tak měly desetitisíce lidí.