Pražané si mohou oddechnout - stávka v úterý nebude, bude se jednat

Praha - Úterní termín připravované stávky zaměstnanců pražského dopravního podniku je daleko realitě. Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Martin Dvořák pro Otázky Václava Moravce uvedl, že podle něj je šance, že ke stávce nedojde, zhruba 90procentní a spíše věří, že se krizový štáb ustavený pražským primátorem pro řešení sporu s dopravci dohodne. S jeho slovy souhlasí i předseda za Nezávislé odbory strojvedoucích, dozorčích dep a provozních pracovníků Oldřich Schneider. Primátor Prahy Pavel Bém (ODS) navíc v pořadu ČT prohlásil, že navrhne, aby dopravní podnik dostal zúčtovatelnou zálohu ve výši 900 milionů korun. Peníze mají zmírnit napjatou situaci. Právě o nich by mělo být pondělní jednání odborářů s krizovým štábem pražského magistrátu. Připravenost jednat schválili odboráři na večerním jednání.

„Na 90 procent můžu říct, že ke stávce nedojde a dohodneme se,“ prohlásil Dvořák na otázku, zda se stávka pražského dopravního podniku uskuteční v pondělí. Na stejnou otázku a jako reakci na Dvořákova slova Schneider odpověděl, že odbory jdou připraveny jednat: „Může dojít k dohodě.“

Stávka nesmí být zpolitizovaná

Dvořák zároveň popřel, že by za stávkou byly jakékoliv politické důvody. Tato spojitost se nabízela proto, že se právě v úterý volí nové vedení ODS. Také ve věci, zda je se stávkou spjata politika, Schneider souhlasí s Dvořákem, a odpovídá nesouhlasně. Podle obou je termín 10. listopadu jen mediální spekulací.

Odboráři souhlasí s tím, že úterní spuštění by mohlo stávku nežádoucím způsobem zpolitizovat. „Kdyby se problému dal politický rozměr, tak to ublíží tomu, o čem jednáme,“ vyjádřil se Dvořák. Vstřícnost odborářů přivítal i Bém.

Odboráři jsou připraveni jednat v pondělí

Odborová organizace pražského dopravního podniku je připravena jednat v pondělí v 8:00 ráno s krizovým štábem. Předmětem jednání by měla být právě suma určená na dofinancování provozu pražského dopravního podniku. Nicméně odboráři budou trvat na celém dofinancování činnosti dopravního podniku, což jsou dvě miliardy korun.

Protest odborářů je namířen proti vedení Prahy, z velké části obsazené občanskými demokraty, které podle nich způsobilo špatnou finanční situaci podniku. Zatímco město se domnívá, že podniku by mělo přes sedm miliard korun na rok stačit, dopravní podnik argumentuje podepsanou smlouvou o objednávce, ve které je cena za rozsah veřejné dopravy vyčíslena asi na 9,1 miliardy korun. Podle Béma jsou služby dopravního podniku ale dražší než u konkurence. Mzdy zaměstnanců DPP prý navíc letos vzrostly o šest procent, což firmu stálo navíc 530 milionů korun.

Průměrná mzda v podniku se pohybuje kolem 28 000 korun. Praha navrhuje, aby si vedení dopravního podniku snížilo platy o 30 procent, ostatní zaměstnanci pak o sedm procent. Žádá také snížení sociálních výhod, které mají zaměstnanci zaručené v kolektivní smlouvě. Odboráři návrhy města odmítají. Podle odboráře Schneidera požadavky magistrátu zradikalizovaly i zaměstnance, kteří byli dosud umírnění. O nutnosti plošného snížení mezd není přesvědčen ani Dvořák. Navrhuje ale propuštění dalších 500 zaměstnanců a škrty v některých zaměstnaneckých sociálních bonusech. Tím získaná úspora by se podle něj mohla blížit k 370 milionům korun.