Šéf závodní rady Opelu chce větší nezávislost podniku na GM

Frankfurt - Šéf závodní rady německé automobilky Opel Klaus Franz je připraven jednat o restrukturalizaci podniku pod americkou mateřskou společností General Motors, pokud Opel získá větší nezávislost na GM. Ta se tento týden rozhodla, že neprodá divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank, což vyvolalo v Německu velké rozhořčení. O budoucnosti Opelu by měl v pondělí s vedením německé automobilky jednat generální ředitel GM Fritz Henderson. V úterý by se pak měl setkat s představiteli závodní rady.

Zaměstnanci německých továren Opelu souhlasili se snižováním nákladů, pokud by GM prodej podniku firmám Magna a Sberbank dokončila. Tato dohoda však s rozhodnutím GM ponechat si Opel padla. „Zase začínáme od nuly,“ uvedl tento týden Franz.

General Motors chce místo prodeje restrukturalizovat

GM se místo dokončení prodeje rozhodla, že provede restrukturalizaci divize Opel sama za tři miliardy eur (přes 77 miliard korun). Jejím cílem je snížit náklady Opelu o 30 procent, a to mimo jiné prostřednictvím redukce počtu zaměstnanců. O podrobnostech plánů GM se toho ale mnoho neví.

„General Motors zjistil, že bez Opelu nemůže přežít a zaplatí jakoukoliv cenu. Evropská část koncernu bude hrát důležitou roli v jeho celosvětové strategii,“ podotkl analytik Christoph Stuermer.

Proti setrvání Opelu pod GM ve čtvrtek v Německu protestovaly tisíce zaměstnanců automobilky. Obávají se totiž, že GM v rámci restrukturalizace Opelu přikročí k uzavírání továren a výraznému snižování počtu pracovních míst. Němečtí vládní představitelé a odboroví předáci prodej Opelu firmám Magna a Sberbank podporovali jako variantu restrukturalizace, která by v Německu ochránila nejvíce pracovních míst.

Forster se chystá k Jaguaru

Mezi zastánce prodeje patřil i šéf evropské části GM Carl-Peter Forster, který po rozhodnutí GM ponechat si Opel odešel z funkce. Podle listu Sunday Times by Forster mohl nastoupit do britského výrobce luxusních vozů Jaguar Land Rover, jehož loni koupila indická automobilka Tata.